23948sdkhjf

Kontrollerad Skadeverkstad - en del av arbetet med säkra reparationer

Arbetet med Kontrollerad Skadeverkstad, KSV, rullar på. Hittills har ett 100-tal verkstäder påbörjat arbetet med att ansluta sig eller sin skadeverksamhet till kvalitetskontrollsystemet.

- Men fler skadeverkstäder borde hänga på! I den dialog som vi har kring skadefrågan med de olika parterna som bilförsäkringsbolagen, MRF och Bil Sweden, ser vi hur komplexiteten och med den även kvalitets- och kompetenskraven ökar på den utförande verkst Som ett steg i arbetet med säkra skadereparationer intensifierar allt fler generalagenter samarbetet med Kontrollerad Skadeverkstad, KSV. - Från många generalagenters sida är det en rekommendation att alla som utför skadereparationer på deras märke, utöver behörighet och kompetens, teknik, reparationsanvisningar och val av reservdelar även ska vara anslutna till KSV. Precis som vanliga KBV inom servicesidan, berättar Leif Fagerlund och tillägger att kontakterna med generalagenterna kommer att intensifieras ytterligare under hösten. Säkra reparationer är kanske den enskilt allra största frågan inom servicemarknaden idag. MRF har tillsammans med Bil Sweden och bilförsäkringsbolagen bildat ett forum för frågorna kring säkra reparationer. Även om de olika intressenterna företräder olika särintressen kring krockskadade bilar, råder det en stor samsyn kring att frågan har högsta prioritet, berätttar Leif Fagerlund. Kontrollerad Bilverkstad, KBV, har sedan mer än tio år tillbaka haft ett koncept även för skadeverkstäder. Men i fjol kom det i ett hel nytt utförande, anpassat till hela skadeprocessen - från inledande kundkontakt till uppföljning av hela reparationen mot det beställande försäkringsbolaget. - I takt med att omvärldens krav förändrats skapade vi ett kvalitetskontrollsystem som är stöd för att säkerställa hela skadereparationen på verkstaden, förklarar Leif Fagerlund. Som de flesta är medvetna om pågår en stark förändringsprocess på skadesidan på grund av ändrade faktorer i omvärlden - biltillverkarna påverkar genom nya konstruktioner, specialmaterial, trafiksäkerhetskrav som EuroNCAP, reparationsmetoder, nya kvalitetskrav och image kopplat till varumärket. Området för smart eller quick repair och plastreparationer växer i samma takt som nya material kommer. Skadornas karaktär förändras - vilket påverkar vad som ska eller inte ska repareras. Höjda självrisker spelar in. Listan kan göras lång. Ansvarsfrågan är viktig: Verkstaden kan ställas till svars om skadan på bil, person eller medtrafikant uppkommit p g a felaktigt reparationssätt, val av delar etc. - Kravet på dokumentation av hela skadeprocessen skärps av egenintresse från den utförande verkstadens sida. - Därför är det viktigt att verkstäderna förstår varför de ska vara med i KSV. Egentligen finns det inget som talar emot varför en verkstad ska vara ansluten till KSV, utan allt talar för eftersom det är en frivillig "försäkran" för att förhindra misstag vars konsekvenser kan vara stora, är Leif Fagerlunds slutsats. Kontrollerad Skadeverkstad, KSV, är ett förfinat kvalitetsinstrument för hela skadeprocessen, såväl tekniskt som administrativt. KSV-konceptet är framtaget tillsammans med dels den grupp (MRF, M, Bilprovningen, Bilförsäkringsbolagen, Svensk Bensinhandel och Bil Sweden) som står bakom KBV, dels ett antal normgivande bilförsäkringsbolag som alla tillsammans samlas runt arbetet med projektet "säkra reparationer". Precis som KBV bygger KSV på frivillig anslutning från verkstadens sida. Innan man slussas in i kontrollsystemet sker revision och eventuell rådgivning. Bilprovningen och M-Testcenter samarbetar kring de slumpvis utvalda stickprovskontrollerna. Under sommaren har KBV specialutbildat ett antal kontrollanter i dels skadereparationsteknik, dels själva processen för KSV-konceptet. Vilka speciella krav ställer Kontrollerad Skadeverkstad på en verkstad som vill ansluta sig till systemet? Kraven är lika för alla. - Skadeverkstaden skall ha lokaler avsedda för yrkesmässig skadeverksamhet. - Skadeverkstaden skall ha all teknisk information från biltillverkaren för just det fordon som skall åtgärdas. - Skadeverkstaden skall ha den föreskrivna tekniska utrustningen för att utföra arbetet. - Skadeverkstaden skall ha personal utbildad för att använda utrustningen och kompetens att utföra arbetet. - Skadeverkstaden skall ha ett system för att kvalitetssäkra utfört arbete. Kontrollerad Skadeverkstad är inte enbart ett kvalitetskontroll av utförda skadereparationer, utan erbjudandet innehåller så mycket mer i syfte att säkerställa kvalitet i alla led. Detta innebär i slutändan nöjda kunder. - Opartisk kvalitetskontroll - Enkel översikt av processer - Regelbundna uppföljningar - Ständiga förbättringar - Tydliga handlingsplaner - Tillfredsställer generalagentskrav - Kostnadseffektivt kontroller - Produktionstrygghet - Underlag till ISO-certifiering - Anslutning till Kontrollerad Bilverkstad, rätten till skylten med den gröna punkten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079