Goodyear tar upp kampen mot olaglig svensk däckimport
Olaglig parallellimport av produkter behöver inte bryta någon lag eller inskränka några rättigheter i exportlandet, men den blir olaglig vid import till EU och överträder varumärkes-, design- och patenträttigheter eller andra tillämpningsbara lagar såsom EU:s konkurrenslagar. Dario Vicario, vd på Goodyear Dunlop Nordic, förklarar: - Om däckhandlare i Sverige erbjuds däck från andra världsdelar till mycket låga priser finns det oftast en anledning till detta, produkten kan mycket väl vara från Goodyear eller Dunlop men det säljande företaget har kanske inte rättigheter att sälja däck på våra marknader. Något som är ännu viktigare är våra kunders säkerhet. Det är troligt att de däck som erbjuds inte är konstruerade för våra europeiska behov och därför inte passar europeiska vägar och klimat. Företaget har skapat ett team av regionala experter för att övervaka marknaden i Sverige och andra europeiska länder där Goodyear Dunlops varumärken Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava och Debica säljs. När ett intrångsfall identifieras kommer företaget att ta till rättsliga åtgärder för att få importföretaget att betala skadestånd, förstöra sitt lager, presentera hela produktens leveransförlopp (dess supply chain) och omedelbart sluta handla med dessa produkter. - Vi vill visa för marknaden att vi ser allvarligt på våra exklusiva rättigheter. Överallt där det är möjligt kommer vi att ta till de åtgärder som krävs för att skydda vårt varumärke och stoppa olagligt importerade produkter. Handlare, mäklare eller grossister som agerar olagligt bör akta sig, vi kommer att försvara våra affärsrättigheter med full kraft, säger Goodyear Dunlop Nordic:s Dario Vicario.