Hur ska det gå för Volvo PV?
Nu kan det naturligtvis inte bara skyllas på vd:n. Grunden för de svåra åren hade lagts redan av tidigare ledning. Bättre har det ju inte blivit av förändrad dollarkurs och högre oljepriser. Volvo har helt enkelt inte kunnat fånga upp förändringarna i bilvärlden. En bra indikator på detta är faktiskt de svenska försäljningssiffrorna i Sverige under augusti månad. Under 50 år har Volvo varit störst på den svenska marknaden, men den trenden bröts under årets åttonde månad. Då gick Volkswagen om och sålde 2 382 bilar medan Volvo bara sålde 2 307 bilar. Inga katastrofala förändringar, men det visar ändå på att vi lever i en ny tid där bilköparna allt mer prioriterar mindre och mer miljövänliga bilar. Den trenden har de flesta biltillverkarna förstått, men Volvo har inte riktigt kunnat hänga på. I både Europa och USA är det de mindre bilarna som ökar medan lyxsegmentet, där Volvo befinner sig på flera marknader, har fått backa. För varje tillverkare av produkter gäller det att i tid förstå vartåt vindarna blåser, annars hamnar förr eller senare på efterkälken. Då kan man ju undra varför Volvo PV inte kunnat hänga på, när andra tillverkarna klarat det på ett utmärkt sätt. Det senaste halvåret har varit fyllt av rykten om försäljning, varsel och neddragningar för Volvo PV. Även den andra svenska till- verkaren, Saab Automobile, dras med problem. Svensk bilindustri dras med stora problem, något som de svenska bil-vd:arna inte själva kunnat förändra. I en tidningskommentar säger Arp själv att han tror att det tar minst tre år att vända boilaget, Volvo PV, från förlust till vinst. Det blir alltså ett tufft jobb som väntar nye vd:n Stephen Odell. I ett uttalande från ägaren Ford Motor Co. Heter det att Odell ska fortsätta arbetet med att vända företaget till lönsamhet och driva utvecklingen av säkra och miljövänliga bilar för premiumsegmentet. Det är alltså fortsatt premium som gäller. Det blir intressant att följa arbetet med att få Volvo PV på banan igen.