BIL Sweden välkomnar beskedet från EU-parlamentets industriutskott
Utskottets yttrande innebär att bland annat att etanolbilar får en nedsättning av utsläppsvärdet för koldioxid med 33% jämfört med en bensinbil. En viss hänsyn har därmed tagits till skillnaden mellan fossil koldioxid och biomassebaserad förnyelsebar koldioxid som ingår i det naturliga kretsloppet. Ur ett naturvetenskapligt perspektiv är lagstiftningens hopblandning av fossil och biomassebaserad koldioxid fortfarande stötande. Den föreslagna infasningen av lagstiftningen är också ett steg i rätt riktning. Det ursprungliga förslaget tog ingen hänsyn till de ledtider för utveckling av nya bilar som finns i verkligheten. Även sänkningen av de orimliga bötesbeloppen tyder på en tillnyktring i processen. Det ursprungliga förslaget innebar att koldioxidutsläpp från nya bilar hade bötesbelopp på mer än tiodubbla nivån mot priserna på utsläppsrätter (dvs den generella värderingen av koldioxid). -Det är glädjande att EU-parlamentets industriutskott tagit hoten mot den svenska miljöbilssatsningen och mot Europas bilindustri på allvar och föreslagit några viktiga steg i rätt riktning, säger Bertil Moldén VD BIL Sweden.