23948sdkhjf

Saab 9-X Air med Canopy Top

9-X Air bryter med traditionellt tänkande när det gäller öppna bilar. Den har rejäla bakre takstolpar som utgör den bakre infästningen för det platta fällbara taket. Stolparna förankrar samtidigt ett stort glasparti som sveper runt sittbrunnen och inkluderar en separat nedfällbar bakruta. Konceptet har skapats under ledning av formgivaren Anthony Lo. Grundidén från den allra första Saab Cabriolet, som för övrigt presenterades för precis 25 år sedan, finns kvar: En bil för fyra personer under fyra årstider. Om taket är uppe eller nere spelar ingen roll - Saab 9-X Air har i alla lägen en profil det inte går att ta miste på. Med taket nere men bakrutan alltjämt på plats färdas man öppet men dragfritt. Med uppfällt tak liknar 9-X Air en äkta coupé med ett sammanhållet formspråk som inte alls för tanken till en konventionell fyrsitsig cabriolet. 9-X Air har utvecklats parallellt med konceptbilen 9-X BioHybrid. Därifrån kommer både det egensinnigt formade frontpartiet och den högeffektiva drivkällan. BioPower-motorn på bara 1,4 liter kombinerar en rad egenskaper under Saabs motto prestanda under ansvar: Måttligt format, turboladdning, biobränsleanvändning och hybridteknik. Med bränslet E85 (85 procent bioetanol och 15 procent bensin) ger motorn 200 hk (147 kW). Det ger bilen en acceleration 0-100 km/h på 8,1 sekunder och ett beräknat koldioxidutsläpp på endast 107 gram per kilometer vid blandad körning. Det rena linjespelet ger uttryck för såväl märkets skandinaviskt inspirerade formfilosofi som för Saabs förflutna inom flyget. Här kommer en bredaxlad nordbo med minimalt överhäng, fönstergrafik i ett stycke, rena släta karossytor och en karaktär av isblock i formgivningen av lampor och strålkastare. Till exteriörens speciella personlighet bidrar de kraftiga C-stolparna som baktill förankrar den unika takkonstruktionen - ett elmanövrerat vikbart textiltak enligt den så kallade targaprincipen. Detta nytänkande har patentsökts av Saab som "Canopy Top". För att spara vikt och utrymme har konstruktörerna valt att göra taket av textil och inte av metall. Det öppnas och stängs helt automatiskt och vecklas smidigt ihop i tre sektioner under en skyddskåpa bakom sittbrunnen. Bakrutan mellan takstolparna glider automatiskt ner under kåpan för att ge plats åt tygtaket. Sedan höjs bakrutan på nytt så att de åkande omges av en sammanhängande "glasveranda" utan tak. Nu färdas fyra personer bekvämt i skydd av glaset. En aktiv vindavvisare på vindrutans överkant bidrar till att befria sittbrunnen från turbulens. Något extra vindskydd över sittbrunnen behövs inte. Att bakrutan är avskild från taket medger en större glasyta än vad som hade varit möjligt med en bakruta integrerad i en sufflett. Saab 9-X Air är bilen utan vanlig baklucka. I stället glider "bagageutrymmet" fram som en byrålåda under bilens bakre belysningsramp. Utrymmet är stort nog för två golftrunkar. Av viktbesparingsskäl är "lådan" fjäderbelastad med helt ljudlös funktion och inte elektriskt driven. Under "bagageutrymmet" finns ett särskilt utrymme där småsaker kan stuvas undan. Inuti bjuder 9-X Air på innovativa grepp även om de redan visats upp i 9-X BioHybrid. Principen är som alltid hos Saab "föraren i centrum". Runt förarplatsen välver sig en bågformad zon som innehåller fem infoskärmar med grön tredimensionell belysning. Informationszonen sträcker sig ända ut i förardörren, där det finns en kontrollpanel. Den traditionella mittkonsolen på bilens golv klarar man sig utan i 9-X. Interiören är utformad i samarbete med Sony Ericsson och visar bland mycket annat på möjligheten till trådlös kommunikation via Bluetooth med exempelvis mobiltelefoner. Föraren kan sitta med mobiltelefonen i fickan samtidigt som information från den (kanske underhållning eller gps-navigation) automatiskt förmedlas till bilen infotainmentskärm. Samma system kan användas för att med fjärrstyrning låsa och låsa upp bilen, fälla upp eller ned taket eller till och med ändra programmeringen av stolarnas justering. Behovet av en speciell bilnyckel eller fjärrkontroll bortfaller. I samarbete med Saab Brand Center i Trollhättan har Saab 9-X Air utvecklats av en grupp under ledning av Anthony Lo, Director of Advanced Design vid General Motors Europé: - Canopy Top ger viktiga fördelar när det gäller att spara vikt och utrymme och ger oss samtidigt friheten att utveckla den öppna bilens konstruktion i sann Saabanda. Det är åt det här hållet vi jobbar på en framtida öppen modell från Saab. Vi behåller åretruntkapaciteten och de fyra sittplatserna, men ger paketet ett fräscht och sportigt uttryck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078