BIL Sweden begär krismöte om miljöbilsmarknaden
Bakgrunden är att det från politiskt håll aviserats att flera miljöbilsstimulanser ska dras in i strid med tidigare utfästelser samtidigt som bilförsäljningen nu försvagas i snabb takt. -Vi är mycket oroade för effekterna av detta, säger Bertil Moldén, VD BIL Sweden. -Miljöanpassningen bromsas samtidigt som fordonsföretagen som anpassat sina modellprogram efter de utlovade miljöbilsreglerna kommer att drabbas ekonomiskt. Till Statsminister Fredrik Reinfeldt Näringsminister Maud Olofsson Finansminister Anders Borg Miljöminister Andreas Carlgren Finansborgarrådet Sten Nordin Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton Det är med besvikelse och oro som BIL Sweden och dess medlemmar tagit del av den serie av indragna miljöbilsstimulanser som aviserats de senaste veckorna. Det gäller miljöbilspremien, befrielsen från trängselskatt och boendeparkeringsförmånerna i Stockholm. Genom att i strid med tidigare utfästelser avveckla dessa i förtid skapas flera problem. o Miljöanpassningen av trafiken riskerar att bromsas upp. Miljöbilssatsningen har varit en viktig del av den svenska miljöpolitiken. När nu väsentliga delar av denna avvecklas är framtiden osäker för den fortsatta miljöanpassningen. Sverige har en ovanligt hög medelålder på sin bilpark och att fasa ut gamla miljöskadliga bilar och ersätta dessa med rena, moderna bilar bör vara en prioriterad åtgärd. Även den osäkerhet inför miljöbilsreglerna som skapas bland konsumenterna kommer att bromsa miljöanpassningen. o Fordonsföretagen och bilköparna drabbas av oskäliga negativa ekonomiska konsekvenser. Fordonsföretagen har reagerat på de införda stimulanserna och lagt om sina modellprogram och sina produktionsplaner utifrån den miljöbilsmarknad som stimulanserna förväntades skapa. När dessa nu ändras med kort framförhållning orsakas oskäliga negativa ekonomiska konsekvenser för företagen. o Dialogen mellan branschen och stat/kommun försvåras i framtiden när branschen inte kan utgå från att gjorda utfästelser gäller. Det är av mycket stor betydelse för fordonsbranschen att spelreglerna är långsiktiga och stabila. Vi önskar nu snarast ett möte med ansvariga ministrar respektive borgarråd för att diskutera vad som nu krävs för att den svenska miljöbilssatsningen inte ska avstanna. Vi önskar naturligtvis också att regeringen respektive Stockholms kommun inte fullföljer de aviserade besluten. Stockholm den 17 september 2008 BIL Swedens Marknadsstyrelse: Hans-Eric Almebäck, Toyota Sweden Birger Skjellvik, Volkswagen Group Sverige Björn Pettersson, General Motors Norden Anna Müller, Ford Motor Company Thomas Andersson, Volvo Personbilar Sverige Thord Hägg, Renault Nordic-Sverige AB Christer Stahl, BMW Group Sverige Kaj Färm, Scania Sverige AB Christian Norberg, Hyundai Bilar AB Hans Börjesson, Volvo Lastvagnar Kenneth Hansen, K.W. Bruun Autoimport För marknadsstyrelsen Bertil Moldén VD BIL Sweden