23948sdkhjf

Bilhandlaren behöll miljöbilspremien själv

Kundernas helhetsomdöme om Bilprovningens uppnår fortsatt bra resultat. Av 5 möjliga är NKI-värdet (Nöjd Kund Index) 4,27 bland privatkunderna och 4,09 bland företagskunderna. Det visar årets kundnöjdhetsmätning som genomfördes under april-juni.

Det är tidningen Norra Skåne som berättar denna märkliga historia. Till en bilfirma kom en person som var intresserad av en några månader gammal demobil av miljötyp. När man kom till diskussion om priset, tvingades bilhandlaren erkänna att han själv hade tagit ut miljöbilspremien på 10 000 kronor. Det hade han gjort genom att skriva bilen på sig själv tills pengarna kom. Det kunde han göra eftersom det är just den förste ägaren som får den statliga premien. Kunden valde då att gå till en annan handlare, men tyckte naturligtvis att detta var ett både märkligt och osunt agerande. Tidningen tog därefter kontakt med Vägverket och där tyckte man också att detta var minst sagt underligt. -Jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare, och det här måste bero på något slags missförstånd. Om bilhandlare skulle agera på det här sättet, så skulle de snarare förlora mer pengar än de tjänar, säger Vägverkets pressinformatör Mikael Andersson till Norra Skåne. Han ser ingen fördel med att en handlare håller kvar en bil i ett halvår för att få premien, eftersom han då också drar på sig kostnader, samtidigt som bilens värde minskar, bl a genom att garantitiden tickar på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078