23948sdkhjf

Bilprovningens kunder är fortsatt nöjda

BIL Sweden beklagar regeringens besked att miljöbilspremien ska avvecklas i förtid. Det är den andra miljöbilsstimulansen som på kort tid dras in i strid med de ursprungliga planerna (befrielsen från trängselskatt i Stockholm är den andra).

Helhetsomdömet uppnår fortsatt bra resultat när det gäller kundernas tillfredsställelse. NKI-värdet (Nöjd Kund Index) bland privatkunderna ökade från 4,26 till 4,27 av 5 möjliga. Bland företagskunderna sjönk däremot NKI-värdet från 4,19 till 4,09. Båda resultat översteg dock företagets uppsatta mål om ett NKI-värde på 4,0 bland privatkunder och 3,4 bland företagskunder. – Även om jag är glad att vi än en gång lyckats förbättra föregående års toppresultat bland privatkunderna och dessutom lyckats överträffa vår målsättning, känns det tråkigt att kundnöjdheten bland företagskunderna sjunkit, säger Magnus Ehrenstråhle, verkställande direktör på Bilprovningen. Inför den kommande konkurrenssituationen nästa år är servicefrågorna mer prioriterade än någonsin. Lyhördheten inför kundernas önskemål är stor och i dagarna har exempelvis den efterfrågade tjänsten Extra Bromskontroll för tunga fordon återinförts. – Inom kort förbättrar vi tillgängligheten ytterligare. Vi utökar öppettiderna i hela landet och i september samt oktober öppnar vi nya stationer i Torslanda respektive Umeå. I september lanseras också en kostnadsfri internettjänst som väsentligt förenklar hanteringen av fordonen för våra avtalskunder, avslutar Magnus Ehrenstråhle. Huvudresultaten från mätningen bland privatkunder NKI-värdet ligger på 4,27 (4,26) på en femgradig skala. Högst NKI-värde fick Skåne med 4,33. Inget distrikt fick under 4,21. 92 (93) procent av kunderna är nöjda med besiktningen. 85 (86) procent av kunderna har förtroende för Bilprovningen som företag. Högst andel nöjda kunder har Nordöstra Götaland med 96 procent. Inget distrikt fick under 91 procent. Högst andel nöjda kunder bland stationerna fick Kisa med 99 procent. Ingen station fick under 84 procent. Huvudresultaten från mätningen bland företagskunder NKI-värdet ligger på 4,09 (4,19) på en femgradig skala. Högst NKI-värde fick Jämtland med 4,19. Inget distrikt fick under 3,97. 73 (81) procent av kunderna är nöjda med besiktningen. 71 (72) procent av kunderna har en positiv uppfattning om Bilprovningen som företag. Högst andel nöjda kunder har Nordöstra Götaland med 81 procent. Inget distrikt fick under 73 procent. Fakta om Bilprovningens kundnöjdhetsmätning 2008 Syftet är att mäta hur nöjda företags- och privatkunderna är med besiktningsstationernas servicenivå. Undersökningarna genomfördes under april-juni av Centrum för Marknadsanalys AB (CMA) i Linköping. Sammanlagt gjordes 17 500 intervjuer med privatkunder (minst 100 per station) och 1 300 intervjuer med företagskunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078