Dålig lönsamhet i bilbranschen
Tidningen har granskat siffrorna för nio olika nybilsföretag i Kristianstad. Man har tittat på omsättning, nettoresultat före skatt, samt avkastning på eget kapital. När det gäller nettoresultatet i procentuell form varierade det från lägst 0,15 procent och till högst 4,55 procent. Då ska man tänka på att siffrorna härrör sig från förra året, som var ett synnerligen bra bilförsäljningsår. Det skiljde sig alltså mycket mellan företagen. Bäst procentuellt nettoresultat hade Hedin Bil (Mercedes) med 4,55 procent. Sedan följde Wä Bil (Peugeot) med 4,04, Eddies Bil Expo (Suzuki/Fiat) med 2,48, Kristianstad Automobil AB (Volvo/Renault) med 1,06, Bilcity (Saab/Opel/Kia/Chevrolet) med 0,69, Kristianstads Bilcentrum (VW/Audi/Skoda) med 0,44, Dahlqvist Bil (Ford/Mazda) med 0,28, Tofta Bil (Citroën) med 0,23, samt sist Autopartner (BMW/Mini) med 0,15 procent. Överlag kan man säga att siffrorna är dåliga jämfört med handeln i övrigt, men det har sin förklaring. Nybilsföretag tvingas av sina leverantörer att investera mycket i lokaler och maskiner, och det håller nere resultatet. Men visst är det betänksamt att man under ett bra försäljningsår inte tjänar mer pengar. Samtidigt ska man inte stirra sig blind på de här siffrorna, och Kristianstadsbladet har i sin ambition tittat även på avkastningen på eget kapital. Då ser det inte så dåligt ut. Även där hamnade Hedin Bil i topp med 45 procent, följt av Bilcity med 27, Eddies Bil Expo med 26, Wä Bil och Autopartner, båda med 20, Kristianstads Bilcentrum med 18, Tofta Bil med 7, Kristianstad Automobil med 4 och Dahlqvist Bil med 2 procent. I sju fall av nio har det alltså lönat sig bättre att satsa pengar i företaget än att sätta in dem på bank. Men fortfarande handlade det om ett bra försäljningsår. Skulle man om ett år ta fram motsvarande siffror för 2008, kommer det nog att se helt annorlunda ut.