Fordonsindustrin i gungning
Bakgrunden till nedjusteringen av prognosen är den ökade osäkerheten om konjunkturutvecklingen och försvagning av nybilsmarknaden sedan i somras. Bertil Moldén, vd på BIL Sweden konstaterar också att det skapats en osäkerhet på marknaden genom politikernas agerande genom att i förtid slopa flera av de framgångsrika "morötterna" för miljöbilar. Det skapar en ryckighet på marknaden som är negativ både för miljöbilsförsäljningen och för miljön. Knappast någon har ju kunnat undgå att notera neddragningrna inom den svenska fordonsindustrin, något som följer den internationella utvecklingen. Nu senast noteras att både Volvo och Saab minskat sin försäljning i Europa rejält, under åtta första månader minskade Saabs försäljning i Europa med 15,6 procent, och Volvos med 11,7 procent. Det är väsentligt sämre än den genomsnittliga minskningen med 3,9 procent för alla märken. I Sverige har de totala nyregistreringarna under årets åtta första månader minskat med 11 procent. Det positiva inslaget kan vara att miljöbilarnas andel fortsatt öka mycket kraftigt. Men som bekant tänker regeringen plocka bort miljöbilspremien och därmed kan väntas en minskning även på den sidan i takt med att hushållen drar åt svångremmen. Även på begagnat-sidan noteras en minskning i Sverige, hittills i år beräknas försäljningen ha minskat med tre procent. Men om det är besvärligt på personbilssidan så verkar det bättre på lastbilar. Prognosen visra att 2008 kan bli ett av de bästa åren hittills. Prognosen ligger på 45 000 nyregistrerade lastbilar, den tredje högsta siffran någonsin. Lite lägre än i fjol, men ändå mycket bra. Bil Sweden noterar också den stora betydelse fordonsindustrin har för Sverige. Under det första halvåret i år ökade fordonsexporten med fyra procent och svarade för 14,4 procent av den totala svenmska varuexporten. Fordonsindustrin sysselsätter 140 000 personer i Sverige, men den siffran kommer nu att minska i takt med att allt fler varsel läggs i industrin.