Nu lever vi i tuffa tider
Men man ska inte tro att det inte kommer att påverka Sverige. Redan har ju krisen nått till Europa. För en utomstående betraktare kan det synas märkligt att det finansiella systemet är så bräckligt att allt ramlar ihop som ett korthus. Eller kan det vara så att det finns en rad finansiella instutioner som passar på att skaffa sig fördelar när det finns möjlighet att få bidrag från staten. Parallellt med den stora bankkrisen har ju även bilindustrin problem. USA-kongressen har godkänt lånegarantier på 25 miljarder dollar till bilindustrin, men många tror inte det kommer att räcka. På hemmaplan är också bilindustrin i fokus. Efter Volvo Personvagnars tidigare varsel i somras och nu i höst, cirkulerar rykten om ytterligare varsel. Och varsel hos biltillverkarna drar ofrånkomligenm med sig varsel hos underlebverantörerna. Något vi redan sett många exempel på i höst. Om det var tufft för personbilar så har hittills den svenska lastvagns-tillverkningen jobbat vidare med flaggan i topp. Men nu har det vänt även där. Volvo Lastvagnar har meddelat att för att möta den vikande efterfrågan på europamarknaden kommer man att anpassa produktionsvolymerna i sitt europeiska produktionssystem. I klartext betyder det att Volvo LV vill minska personalen med 1 400 personer vid fabrikerna i Göteborg och Umeå samt Gent i Belgien. Samtidigt införs ett omfattande besparingsprogram. Personalneddragningarna berör drygt 400 visstidsanställda i Gent där det temporära nattskiftet läggs ner den sista december i år. I Tuve är inriktningen att reducera kvällsskiftet, vilket förväntas medföra en minskning av antalet anställda med upp till 610 personer. I Umeå berörs cirka 370 anställda till följd av att kapaciteten i hyttfabriken planeras minskas från och med den 1 april 2009. Detta är detta som är lågkopnjunktur och det får vi helt enkelt anpassa oss till. En tröst kan vara att det alltid kommer en högkonjunktur igen och det behöver kanske inte dröja allt för länge.