Taxi Stockholm förbjuder dubbdäck
Enligt Vägverket är ett av de allvarligaste miljöproblemen i svenska storstäder de partiklar som frigörs när bildäcken nöter mot vägbanan. Partiklar som vi sedan andas in och som kan ta sig olika långt ned i lungorna beroende på hur stora de är. – Det här är ett viktigt steg i Taxi Stockholms miljöarbete. På det här sättet hoppas vi kunna bidra till en bättre miljö för stockholmarna, säger Mikael Andersson, vd Taxi Stockholm. Drygt 70 procent av bilarna i Stockholm har dubbdäck på vintern. Detta orsakar åtta gånger mer inandningsbara partiklar än bilarnas avgaser. Dessutom visar studier att de farliga partiklarna i Stockholm är betydligt högre än i andra europeiska huvudstäder, där dubbdäck inte används. – Det är en viktig signal till stockholmarna att yrkesförarna hittar andra alternativ till dubbdäck. Det leder förhoppningsvis till att fler stockholmare följer deras exempel, säger Ulla Hamilton, miljö- och fastighetsborgarråd i Stockholm. Under stora delar av vintern är det barmark på vägarna i Stockholm. Oavsett väglag gäller det att anpassa farten efter underlaget. Vid körning på is med dubbfria däck bör man lätta på gasen. Men, farten behöver även anpassas då man kör på barmark med dubbdäck. Bromssträckan blir nämligen längre då.