Maud Olofsson: Bilindustrin är för långsam
Delarna i fyrapunktsprogrammet är: 1. Fossilfri bilpark år 2025. 2. Ökade satsningar på järnväg. 3. Utveckla förnybar energi. 4. Uppmuntra hållbart byggande och boende. Centerpartiets övergripande målsättning är att Sverige ska bli första industriland att släppa ut högst ett ton koldioxid per person och år. Centerns partiledare Maud Olofsson vill utnyttja den ekonomiska krisen som språngbräda för att skapa ett mer hållbart samhälle. År 2025 ska inga bilar drivas på bensin. Olofsson säger sig inse att det är kris i bilindustrin, men biltillverkarna har själva varit för långsamma att få fram de bilar som konsumenterna efterfrågar. Det kan vara precis rätt läge att göra något nu. Det är i kriser man kraftsamlar för att möta en högkonjunktur. Krisen kan göra att vi snabbare får fram miljövänliga fordon, resonerar hon. Regeringen har anslagit 450 miljoner kronor till forskning inom fordonsindustrin, men det är möjligt att det krävs mer. På Europanivå kan bland annat skrotningspremie, bilbytarpremie och förändrade skattesystem vara sätt att skapa en ännu större marknad för miljövänligare bilar. Enligt miljöminister Andreas Carlgren ska bilskatterna bestämmas efter hur mycket koldioxid bilarna släpper ut och finansieras inom fordonsskattesystemets ram. Konsumenterna har redan börjat omställningen, och det behövs nu ganska små ekonomiska skillnader för att de ska reagera. Uppskattningsvis handlar det om 1.000-2.000 kronors lägre skatt för den som släpper ut lite. Poängen är inte att skatta ut gamla bilar, utan att se till att det finns styrmedel i en riktning mot en fossilfri bilpark till 2025. BIL Sweden, Volvo, Saab och miljöpartiet sågar centerns förslag om högre fordonsskatter och förbud mot bilar som drivs med fossilt bränsle. BIL Swedens vd Bertil Moldén är oroad över miljöminister Andreas Carlgrens förslag om en koldioxidrelaterad trappstegsmodell för fordonsskatten. Om centern går för fort fram för att Sverige ska vara duktigast i världen blir det sten på bördan för fordonsindustrin som har det väldigt tungt. Miljöpartiets Maria Wetterstrand konstaterar att inget av förslagen hänger ihop med den politik som regeringen bedriver, så miljöministern måste känna sig rätt överkörd hittills. Däremot ser hon positivt på den föreslagna trappstegsmodellen för fordonskatten kopplad till bilens koldioxidutsläpp, När klimatberedningen granskade förslaget kom den dock fram till att den ökade koldioxiddifferentieringen tyvärr inte påverkar bilköpandet nämnvärt. Samtidigt som centern lägger fram sitt förslag förhandlar Saab och Volvo om stödpengar för att finnas kvar i Sverige. Bägge tillverkarna är kritiska mot förslaget och tycker det är viktigt att regeringen funderar på arbetstillfällen.