23948sdkhjf

Rapport från LA AutoShow: Dämpad stämning när branschen samlades

Bilsalongen i Los Angeles öppnar portarna under en tid då amerikanska biltillverkare håller andan. Försäljningen störtdyker och försäljningsmässigt var oktober den värsta månaden på årtionden. Bilförsäljningen har rasat 35 procent i USA. — Undvik att bränna stålar tills stormen är över, men när den är över gäller det att vara redo, sade Carlos Ghosn, vd för Renault/Nissan i sitt invigningstal.

Just dessa visdomsord är kanske inget GM, Chrysler och Ford uppskattar just nu då samtliga skulle behöva sälja ett eller flera av sina bilmärken för att kunna överleva. Samtidigt håller presumtiva köpare hårt i sina tillgångar, väl medvetna om att de kan behöva dem längre fram. Det enda Carlos Ghosn kunde säga med säkerhet var just att ingen kan svara på när det vänder. Bland de journalister som Motor-Magasinets utsände pratade med, under den första av två pressdagar, var synpunkterna om krisen blandade. Vissa påpekar att GMs chefer, under flera år, har fått tagit alldeles för många felaktiga beslut och det bästa är att låta företaget gå i konkurs - göra en omstart. Många är dock hoppfulla om framtiden och hoppas på det statliga stöd om 25 miljarder som skulle kunna rädda GM, Chrysler och Ford fram till sommaren. Med underleverantörer arbetar cirka fem miljoner människor inom den amerikanska bilindustrin och många arbetstillfällen står på spel. Även på mässgolvet märktes det att det är karga tider hos många biltillverkare. Mat och tilltugg som brukar serveras i montrarna var svårfunnet. Många var också förvånade över att GMs toppchefer inte fanns på plats för att hålla presskonferens likt ett flertal av sina konkurrenter. Biltillverkarens officiella besked är att man vill spara krutet till bilsalongen i Detroit. Ett normalt år på LA Auto Show hade GM knappast gått miste om chansen att göra ett stort nummer av sin kommande elhybrid Volt – detta i Kalifornien vars invånare är ledande i världen på att använda miljöbilar. Av de stora amerikanska biltillverkarna var Ford den enda som bjöd på nyheter värda en bilsalong. Både med en hybridversion av mellanklassbilen Fusion och helt nya Mustang. Någon undrade om Chrysler överhuvudtaget hade tänt lyset i sin monter då den ekade tom på folk under första pressdagen. Dock fanns tre tidigare visade elhybrider för beskådan; Dodge EV, Jeep Wrangler och Chrysler Town & Country. Trots den snabbt ökade efterfrågan på miljöbilar har nu de flesta biltillverkare någon form av miljöhybrid att visa upp, men de mest intressanta elhybriderna ligger fortfarande två år framåt i tiden. BMW löste detta problem på ett smart sätt och bjöd på en av världspremiärerna med Mini E, en eldriven Mini Cooper där baksätet ersatts med ett batteripaket. Femhundra exemplar kommer att kunna leasas i Kalifornien, New York och New Jersey under ett år. Därefter ska modellen utvärderas. Även om BMW själva hävdar att man ser över en liknande möjlighet för Europa hävdar andra att någon framtida produktion inte är aktuell. Men det såg onekligen bra ut när pressen var samlad och Los Angeles borgmästare Janelle Erickson erbjöds en ljudlös åktur av vd Norbert Reithofer. Hans stapplande försök att skämta med tysk-amerikansk brytning gick dock inte hem och vi var många som förvånat satt och stirrade på det som sades från scenen. Många biltillverkare har förstått att möjligheterna med elbilar är stora. Det är krävande tider i bilindustrin och det som tar biltillverkarna ut ur dessa är nya och bättre modeller. Men att sälja 100 000 elhybrider inom två år är knappast realistiskt för någon biltillverkare. För den som vill köpa en elhybrid i dag finns fortfarande få alternativ. Bland de modeller som presenteras på bilsalongen i Los Angeles har de flesta säljstart efter 2010. En faktor är Lithium-Ion batterierna som är dyra i utveckling och tillverkning. Kanske kommer vändpunkten för bilindustrin lagom till dess att elbilen är färdigutvecklad och åter ser dagens ljus? Carlos Ghosn sammanfattade kraven på framtidens biltillverkning genom att tydliggöra Indien och Kinas kommande behov att transportera sig. – Om vi inte lyckas sänka dagens avgasutsläpp samtidigt som medelklassen i dessa länder börjar köpa egna bilar – då behövs en ny planet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065