23948sdkhjf

BAFF: Tappa inte bort dagens momentum!

Sverige fortsätter att inta tätpositionen i Europa för lägsta utsläpp av fossil koldioxid från nya bilar mycket tack vare etanolbilarna. För tre år sedan låg Sverige sämst till. (Se bifogade fil) – Vi är ett föredöme när det gäller att reducera utsläppen av fossil CO2 från personbilstrafiken, säger Per Carstedt. Tyvärr är spelreglerna för denna positiva utveckling på väg att ändras i en mycket negativ riktning. Hotet kommer bl a från ändrade regler för miljöbilspremier, boendeparkering och trängselskatt i Stockholm. Men den största frågan för tillfället är det för dagen låga olje- och bensinpriset. – Jag hoppas att det politiska systemet ser sin roll och står kvar vid de långsiktiga beslut de tidigare tagit, säger Carstedt. Detta är avgörande för en fortsatt positiv utveckling för CO2-jakten och miljöbilar i Sverige. Det är en stor förtroendefråga. Under 2009 har Sverige den största möjligheten att påverka omvärlden, både som ordförandeland inom EU och vid klimatmötet i Köpenhamn, om vi kan visa goda exempel där vi kombinerar ekonomisk utveckling med kraftigt sänkta CO2-utsläpp! Det finns inget område där Sverige de senaste tre åren så framgångsrikt kan visa på en lika föredömlig utveckling, som introduktionen av miljöbilar som konsumenterna väljer att tanka med klimatsmarta biodrivmedel. Den utvecklingen förutsätter dock att konsumenterna tankar E85, vilket uppskattningsvis 95 procent gjorde t o m oktober. Regeringen har vid ett flertal tillfällen deklarerat att det skall vara dyrare att använda bensin och diesel än etanol och andra förnybara alternativ. Med dagens tillfälligt låga oljepriser är det billigare att köra på bensin och diesel än med etanol. Leveransdata för november indikerar att ca 40-50 procent av konsumenterna väljer att tanka bensin istället för E85, vilket gör att nästan halva CO2-vinsten går förlorad. – Detta är trist när vi investerat över 25 miljarder i etanolbilar, när ca 35 procent av alla tankställer erbjuder E85 och när vi samtidigt vet att konsumenterna föredrar att tanka förnybart bara det inte är dyrare vid pumpen, framhåller Carstedt. En riktig prisrelation mellan etanol och fossila drivmedel är därför avgörande för en fortsatt framgångsrik försäljningsutveckling för icke-fossila drivmedel. Det finns tre möjligheter: - Höj skatten på bensin och diesel i enlighet med klimatberedningens förslag i början av året och/eller - Gör som Norge och ta enbart under 2009-2010 bort skatten på bensindelen i E85 och/eller - Gör en momssänkning på förnybara drivmedel under 2009-2010. Intresset från omvärlden är mycket stort för att ta efter den svenska succén med miljöbilar i kombination med verifierat klimatsmart etanol, men förtroendet för hela programmet kan rubbas om dagens situation tillåts fortgå för länge. I november registrerades 4 580 etanolbilar, vilket är en ökning med 9 procent jämfört med fjolåret. Av Saabs försäljning var 80 procent etanolbilar och av Volvos 55 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063