Hyundai stoppar 9-årig kvalitetsgaranti
Anledningen var att markera att Hyundai-bilarnas kvalitet idag håller världsklass och därför var det enkelt att erbjuda ytterligare trygghet till Hyundai-kunderna. Gruppundantaget säger att kunder idag kan serva sina bilar via andra kanaler än märkes-verkstäder och då är det svårt för en generalagent att ha andra garantier än de som fabriken medger. Den försäkring som Hyundai tagit var kostsam och den allmänna ekonomiska oron i världen förutspås öka dessa kostnader ytterligare – våra nybilskunder bör inte belastas med en ökande kostnad för en garanti på 9 år då de i allmänhet innehar bilen i ca 3-5 år. Eftersom det inte är möjligt att kontrollera hur bilarna sköts under garantitiden, så faller det hela på sin egen orimlighet. Hyundai Bilar AB har därför beslutat att från och med den 31 december 2008 upphöra med Kvalitetsgarantin. Kvarstår gör förstås det redan i grunden generösa garantipaketet med 3 års nybilsgaranti utan milbegränsning, 3 års vagnskada, 6-10 års rostskydd, 3 års lackgaranti, 3 års vägassistans och 9 års/15 000 mil elektronikgaranti. Kvarstår gör också kvalitetsgarantin på begagnade Hyundai-bilar. En garanti som våra återförsäljare kan erbjuda sina kunder och som träder i kraft när nybilsgarantin gått ut. Begagnatgarantin gäller alla Hyundai-modeller som köps hos auktoriserad Hyundai-återförsäljare och som är mindre än 9 år gamla och har gått högst 14 000 mil. -Så här drygt ett år efter införandet av Kvalitetsgarantin kan vi konstatera att den inte haft önskad effekt vad gäller ökad försäljning. Kunderna köper inte Hyundai på grund av den förlängda garantin, merparten av våra kunder vill gärna byta sin bil efter 3 år och då räcker den 3 åriga nybilsgarantin mer än väl, säger Christian Norberg, VD Hyundai Bilar AB. För alla Hyundai personbilar som registrerats mellan 1 september 2007 och den 31 december 2008 gäller fortsatt den 9-åriga Kvalitetsgarantin.