Avancerad motorteknik för att spara miljön
Det nya partikelfiltret minskar antalet nödvändiga regenereringar med hälften och tiden för varje regenerering med en tredjedel. Detta sker genom att det keramikbaserade materialet i Mazdas katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen. Detta minskar både bränsleåtgången i processen och ger ännu renare avgaser. Katalysatorn använder syret i keramikmaterialet, tillsammans med det syre som finns i avgaserna, för att öka sotförbränningen. Mazda är först i världen med att tillverka denna typ av partikelfilter som finns till den nya 2.2 liters turbodieselmotorn. Mazda har även lanserat en ny generation av katalysator till bensinmotorer. Denna katalysator är konstruerad med en helt ny teknologi för att spara på ädelmetallerna platina och palladium. Mazda kallar tillverkningstekniken "singel nanotechnology", vilket betyder att ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer. Den nya tekniken sparar 70 till 90 procent av den platina och palladium som behövs för framställningen av en vanlig katalysator, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna. I vanliga katalysatorer har de små katalytiska partiklarna en tendens att klumpa ihop sig. Följden blir att reaktionsytan för de katalytiska partiklarna totalt sett minskar och katalysen blir mindre effektiv. För att motverka detta används ett överskott av de katalyserande ädelmetallerna. Men ädelmetaller är som sagt dyra och därför är det en stor fördel om partiklarna kan fixeras så att de inte rör på sig, så att de inte klumpar ihop sig. Denna nya fixerande nanoteknologi använder Mazda i sin MZR 2.0 liters bensinmotor.