Fordonsbranschen föreslår omedelbara åtgärder mot krisen
Följande åtgärder föreslås: - Behåll dagens miljöbilspremie och miljöbilsdefinitioner. - Befrielse från fordonsskatt för alla nya bilar i två år (dieselbilar ett år) kompletterat med en åldersdifferentierad fordonsskatt (även för lastbilar). - Behåll trängselskattebefrielsen i Stockholm för miljöbilar. Parkeringsförmånerna för miljöbilar i Stockholm bör behållas. Alla kommuner bör uppmuntras att stimulera miljöbilsförsäljningen genom parkeringsförmåner mm. - Lätta lastbilar som uppfyller Skatteverkets miljöbilsdefinition ska erhålla en premie motsvarande miljöbilspremien för personbilar. - Tunga fordon som uppfyller Euro 5 ska erhålla fem års fordonsskattebefrielse. - Skrotningsmorot för bilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro 2 (bilar äldre än 1996 års modell). - Slopa överbeskattningen av dieselbilar för alla bilar som uppfyller 2005 PM eller Euro 5 (sänk uppräkningen av fordonsskatten till 2,3). - Klargör att inga förändringar i förmånsbeskattningen, bränslebeskattningen eller andra fordonsskatter är aktuella innan krisen är passerad. – Vi önskar att den svenska regeringen visar handlingskraft i likhet med andra regeringar i många andra länder och dels stimulerar ekonomin generellt, dels stöttar den svenska fordonsindustrins hemmamarknad samt påskyndar en angelägen miljöanpassning av den svenska fordonsparken, säger Bertil Moldén, vd BIL Sweden.