Exide Technologies - fokuserar på att öka kunskaperna om försäljning
Exide Technologies AB är marknadsledande och levererar Tudor- och Exidebatterier till bilar, lastbilar, MC och marin/fritid. Företaget är en del av Exide Technologies group som är en av världens största producenter av, och återvinningsföretag för, blybatterier. Exide Academy är ett koncept som bland annat innehåller en säljkurs där avsikten är att vi delar med oss av våra kunskaper om säljarbete, vinstmarginaler och kundnöjdhet. Konceptet är en satsning från Exide Technologies och första omgången är ett pilottest för att kunna erbjuda kunderna en service som ger mervärde. -Vi vet från förr att Exide Technologies har hög servicenivå, bra distributionsnät, brett sortiment och hög kvalitet på produkterna. För att nu bli ännu bättre vill vi också erbjuda en utbildning som innebär att kunderna, tillsammans med oss, kan erbjuda ännu bättre service mot slutkunden. I slutändan är vi säkra på att det lönar sig för alla - genom nöjdare kunder och genom högre försäljning, säger Försäljningsdirektör Gerard Bergkvist. -Vi har redan provkört Exide Academy för några av våra kunder. Mottagandet har varit kanonbra och intresset är mycket stort. Man kan aldrig lära sig för mycket när det gäller säljarbete. Med Exide Academy trycker vi på att kundens behov står i centrum - de som säljer våra produkter ska ha fokus på rätt batteri till rätt fordon och användningsområde. Det är naturligtvis bilägarna som är våra kunder i slutändan. Då måste vi också fokusera på deras behov när det gäller information och uppföljning, säger Bergkvist. Kursinnehåll: Varför fokus på lönsamhet, Det goda samtalet, Argumentation och avslut, samt Demonstrationsteknik och målstyrning. Exide Academy är en tvådagars kurs som hålls i samarbete med Cordovan Performance AB, som har lång erfarenhet på området. Kursledarna Jan Badenfors och Peter Nilsson kan visa på mycket bra resultat från liknande kurser tidigare.