23948sdkhjf

Skrot- och miljömorot en dubblerad vinst för samhället

Under februari månad sjönk antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 13 %. Räknat i antal bilar såldes det 10 232 färre bilar, enligt biltestföretaget BilCert.

Enligt försäkringsbolaget Folksam och Vägverket är den samhällsekonomiska vinsten vid ett byte av en äldre bil till en ny bil, cirka 3 500 kronor per år som den gamla bilens livslängd förkortas. Om livslängden kortas med exempelvis tre år, är vinsten cirka 10 000 kronor. Anledningen till denna vinst är att risken för dödliga och svåra personskador i en gammal bil är väsentligt större än för en helt ny bil. – Regeringen borde därför införa en skrotpremie för att realisera denna vinst. Och om regeringen dessutom skulle återinföra miljöbilspremien får vi därmed en dubbeleffekt – gamla bilar skrotas ut och ersätts med nya säkrare miljöbilar, konstaterar Bertil Moldén. – I Europa införs nu i snabb takt stimulansprogram för att skrota ut gamla bilar och öka försäljningen av nya. Samtidigt som konjunkturnedgången motverkas skapar man vinster för miljön och trafiksäkerheten. Exempelvis har man infört skrotmorot i Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal. Vi förväntar oss att även den svenska regeringen snarast föreslår sådana åtgärder, avslutar Bertil Moldén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064