Omfördela ansvar för överlaster
Vägverket har med mätutrustning i broar mätt vikter hos tunga fordon på 14 mätställen under en vecka vardera under ett antal år. Vägverket konstaterar att en femtedel av de tyngre fordonen som passerade vid mätplatsernd var överlastade. Sveriges Åkeriföretag presenterade i samverkan med departement, myndigheter, fordonstillverkare m.fl. redan 2007 ett antal förslag till förbättringar. Ett sätt att minska överlasterna är att kräva att alla professionella aktörer, som yrkesmässigt har kontroll över lastning lär sig att lasta rätt från början menar Sveriges Åkeriföretag. Organisationen har därför uppvaktat såväl svenska politiker i riksdag och regering som olika instanser inom EU. -Hos Näringsdepartementet ligger sedan länge förslaget att i likhet ned Belgien och Finland omfördela det straffrättsliga ansvaret för korrekt lastvikt till den som har kontroll över lastningen, vilket i ökad omfattning är industrin och inte alltid föraren, säger Mårten Johansson. Sverige måste arbeta för att hela EU genomför en omfördelning av lastansvaret så att den som faktiskt lastar har ansvaret anser Sveriges Åkeriföretag. Mårten Johansson pekar också på att Vägverket har bollen att hantera förslaget att upplåta befintliga vågstationer så att tunga fordon kan vägas med självbetjäning dygnet runt, vilket skulle underlätta för åkerinäringen att kontrollera lastvikter.