EU beviljar 1 miljard euro i stöd till svensk bilindustri
Sammanlagt kommer EIB att betala ut 1 miljard euro till de svenska biltillverkarna. Volvo Lastvagnar och Scania har ansökt om 400 miljoner euro vardera det vill säga cirka 4,5 miljarder kronor vardera. De beloppen kommer de båda lastvagnstillverkarna att få. Lånen ska bland annat användas för olika utvecklingsprojekt för att få fram nya, renare motorer. EIB kräver inga garantier för lånen till Volvo Lastvagnar och Scania eftersom både företagen har en hög kreditvärdighet. För Volvo Personvagnar är däremot situationen en annan. Volvo PV har ansökt om ett lån på 500 miljoner euro, cirka 5,5 miljarder kronor. Men allt tyder på att den svenska personbilstillverkaren bara kommer att få ungefär hälften i lån från EIB det vill säga cirka 200 miljoner euro, 2,5 miljarder kronor. Volvo PV har inte samma kreditvärdighet som de båda lastvagnstillverkarna och därför krävs en statsgaranti för att hela det önskade lånebeloppet ska kunna betalas ut. Kreditvärdighet och statsgaranti saknas även för Saab Automobile. Enligt Mats Gunnarsson på EIB som handlägger ärendena från den svenska bilindustrin väntar EIB på besked från den svenska rege- ringen. Och regeringen väntar som bekant på en långsiktig industriell satsning. Först därefter tar regeringen beslut om eventuell stats-garanti. En sådan garanti krävs för att EIB ska kunna bevilja lån till Saab Automobile. Sammanlagt är det åtta fordonstillverkare som ansökt om lån från Europeiska Investeringsbanken. De lån EIB beviljar ska godkännas även av EU-kommissionen. Det handlar om mycket pengar men det innebär inte att lånen är till för att "rädda" de aktuella biltillverkarna. På Volvo Personvagnar ska lånen bidra till forskning och utveckling på miljöteknikområdet. Lånen är viktiga, men inte avgörande före verksamheten. Krisen är inte över men kanske börja det hända lite saker som kan leda till en stabilitet i bilindustrin.