23948sdkhjf

Dubbfria vinterdäck ökar för tredje året i rad

Mercedes-Benz har med Vito som första tillverkare utmanat de välkända "Svarta taxibilarna" som trafikerar Londons gator. Över 120 Vito finns redan i tjänst som taxibilar i London och totalt kommer cirka 500 att löpande under året sättas i drift. Valet av Vito baserades främst på att modellen möter de tekniska kraven och samtidigt medför en god totalekonomi. Därmed är Londons trafikbild under förändring.

– De svenska bilisterna bryr sig mer om miljön i dag och miljödebatten om dubbdäck har fortsatt starkt genomslag. Allt fler väljer dubbfria vinterdäck för att de minskar bullernivån och bidrar till färre dammpartiklar i luften, säger Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental. Under 2008 ökade Continental återigen försäljningen av dubbfria vinterdäck i Sverige. Precis som de senaste tre åren var det försäljningen i norra Sverige som ökade mest med 44 procent fler sålda dubbfria vinterdäck. I mellersta Sverige var ökningen 19 procent och i södra Sverige var ökningen 17 procent. – Utvecklingen av de dubbfria däcken har gått starkt framåt och i många tester har de klarat sig lika bra som dubbdäcken. Dessutom är vinterkörning för många bilister i Sverige detsamma som större vägar som är saltade och plogade till barmark. Det är egentligen bara på blank is som dubbarna har en fördel, säger Mattias Palmgren. Inför vinterdäcksäsongen hösten 2007 genomförde Continental en Synovateundersökning (se nedan) som visade att majoriteten av de svenska bilisterna var beredda att byta till dubbfria vinterdäck. Som anledning angav de flesta miljöskäl. I storstäderna kan två tredjedelar tänka sig att byta. Hela 70 procent av dessa anger miljömässiga skäl som den viktigaste faktorn till varför man skulle byta till dubbfritt. Av de som inte kan tänka sig att byta till dubbfritt, har över 70 procent angett säkerhetsrelaterade skäl. Undersökningen genomfördes av Synovate på uppdrag av Continental. Målgrupp för undersökningen var den svenska allmänheten 16 år och äldre som äger en bil. Sammanlagt genomfördes 1 110 intervjuer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064