Överlasterna minskar - men är fortfarande ett problem
Att köra med överlastade fordon är ett lagbrott och kan vara en trafikfara. Slitaget på vägarna ökar och därmed underhållsbehovet. -Samtidigt har vi otillräckliga ekonomiska ramar till drift och underhåll. Vi har en tilldelning på åtta och en halv miljarder kronor 2009 – vilket är en halv miljard lägre än gällande plan. Det medför att Vägverket inte kan åtgärda vägarna i den omfattning som behövs. Detta innebär även ökade kostnader för såväl näringslivets transporter som för privatbilister, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. För att lösa problemet måste många aktörer ta ansvar och följa gällande lagstiftning. Vägverket har nolltolerans för överlaster i egna väghållningsentreprenader. - Vi har de senaste åren fört en dialog om problemet med överlasterna med branschen som lovat vidta åtgärder. Konkurrensen snedvrids dessutom när några transportörer kör med överlast medan andra följer reglerna. fortsätter Ingemar Skogö. Liksom tidigare år har många av de överlastade fordonen rätt bruttovikt men lasten är felaktigt fördelad på flaket vilket gör att vissa axellaster blir högre än bestämmelserna tillåter. Därför behövs bättre möjligheter att i fordonet kontrollera lastvikt och viktfördelning. Vägverket och SÅ (Sveriges Åkeriföretag) har därför tagit initiativ till en dialog med fordonstillverkarna för att få fram bättre vågutrustning för originalmontering i fordon. Bättre viktkontroll är en förutsättning för att kunna utnyttja vägnätet effektivare utan att öka vägslitaget, t ex genom att utnyttja tillåten last bättre eller genom olika specialfordon. Vägverket mäter årligen axellaster och bruttovikter på ett 30-tal platser i landet. På hälften av de fjorton mätplatser som mätts varje år sedan 2004 visar mätresultaten 2008 på en minskning av överlaster jämfört med året innan. I medeltal var ca 23 procent av fordonen på mätplatserna överlastade. Spridningen av andelen överlastade fordon var stor mellan mätplatserna, från 12 till 50 procent.