EU-parlamentet lagstiftar om ESP i ett nytt stort åtgärdspaket
Det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP hjälper föraren i nästan alla kritiska körsituationer. Det innefattar funktionerna i ABS, låsningsfria bromsar, och TCR (antislirsystem). Dessutom känner ESP® av sladdrörelser och motverkar dessa aktivt. Trafikforskningen visar att sladd är den vanligaste orsaken till olyckor med dödlig utgång. –ES® kan förhindra upp till 80 procent av alla sladdolyckor och är därför den viktigaste säkerhetsutrustningen i bilen efter säkerhetsbältet, säger Dr. Werner Struth, chef för Bosch-divisionen Chassisystemkontroll. Bosch har utvecklat det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP, och det gick i serieproduktion 1995 runt hela världen. Under första halvåret 2008 var 50 procent av alla nyregistrerade fordon i Europa utrustade med ESP® enligt en utvärdering från Bosch. I Sverige var motsvarande siffra 97 procent det första halvåret 2008. ES®-lagen är en del av ett stort åtgärdspaket där EU både vill öka trafiksäkerheten och sänka bränsleförbrukningen. För nyttofordon med en tillåten totalvikt på över 3,5 ton och passagerarfordon med fler än åtta sittplatser, föreskrivs från och med november 2013 (nya modeller) respektive november 2015 (nyregistreringar) utöver ESP® även Predictive Emergency Braking (PEB) samt Lane Departure Warning (LDW). PEB är ett förutseende nödbromssystem och LDW är en funktion som varnar föraren när bilen rullar över vägens mitt- eller sidolinjer utan uppenbar anledning. Från november 2012 skall obligatoriska däck med lågt rullmotstånd och däcktrycksövervakningssystem ytterligare minska bränsleförbrukningen. Vidare upphävs över hundra ändringsföreskrifter och ersätts så långt som möjligt av UN/ECE-regelverket. Trafikmyndigheterna i USA, US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) antog redan 2007 en föreskrift att fordon med en tillåten totalvikt på upp till 4,5 ton från och med modellår 2012 skall vara utrustade med ESP. 2001 satte EU-kommissionen upp mål där man siktade på att ha halverat antalet dödade i trafiken till år 2010 inom EU – från 50 000 till 25 000. 2006 dödades 39 500 personer i trafiken inom EU. Som ledande leverantör av ESP® och andra teknologier för fordonssäkerhet har Bosch understött programmen i flera år. Bosch var också en av grundarna till "EU Road Safety Charter" 2004 och är djupt engagerade i informationskampanjen "Choose ESC!", vars syfte är att öka ESP-användningen. Sammanslutningen NCAP (European New Car Assessment Programme) som testar och utvärderar fordonssäkerhet med hjälp av simulerade olyckssituationer, har sedan februari 2009 inkluderat ESP i sitt nya utvärderingssystem. Från 2010 kan fordonsmodeller motsvarande de nya riktlinjerna bara få högsta poäng (fem stjärnor) om de är seriemässigt utrustade med ESP.