Vad väntar vi på? Inför skrotmorot!
Det var den starkaste februarimånaden på 10 år i Tyskland när det gäller försäljningen av nya bilar. Hela 277 200 nya bilar såldes i Tyskland under månaden. Skälet till de positiva siffrorna är den nya tyska skrotningsmoroten. "Moroten" är på 2 500 euro, drygt 25 000 kronor. Det har fått fart på de tyska bilköparna. Villkoren är att bilägaren, förutom att skrota sina gamla bil, måste köpa en bil som inte är äldre än ett år. Den gamla bilen måste vara minst nio år gammal. Den tyska regeringen har avsatt 1,5 miljarder euro till skrotningspremie. Det skulle räcka till åtminstone 600 000 bilar. Det kan knappast finnas ett bättre sätt i dagens läge för att få fart på bilförsäljningen. För att inte tala om de miljövinster som görs. Den svenska branschen, genom Bil Sweden, har visat att det finns cirka 325 000 bilar som saknar katalysator och som används i daglig trafik. Tar vi bort dessa ur trafiken genererar det en vinst för samhället, både genom minskad miljöpåverkan och förbättrad trafiksäkerhet. Enligt försäkringsbolaget Folksam och Vägverket är den samhällsekonomiska vinsten vid ett byte av en äldre bil till en ny bil, cirka 3 500 kronor per år som den gamla bilens livslängd förkortas. Om livslängden kortas med exempelvis tre år, är vinsten cirka 10 000 kronor. Anledningen till denna vinst är att risken för dödliga och svåra personskador i en gammal bil är väsentligt större än för en helt ny bil. Något som nyligen visades av Folksam vid en krock mellan en äldre stor bil och en ny småbil. I Europa införs nu i snabb takt stimulansprogram för att skrota ut gamla bilar och öka försäljningen av nya. Samtidigt som konjunkturnedgången motverkas skapar man vinster för miljön och trafiksäkerheten, konstaterar Bil Sweden. Om den svenska regeringen är intresserad av att få fart på försäljningen av nya bilar och förbättra miljö och trafiksäkerhet bordet det vara hög tid att införa en rejäl skortningsmorot.