Bilimportörer granskas av MRF
Undersökningen är ett mycket viktigt instrument i arbetet för att ständigt förbättra dialogen och relationerna mellan återförsäljare och generalagent, säger Tomas Ulander på MRF, Motorbranschens Riksförbund. Vi vet också att många importörer använder undersökningens resultat i sitt löpande utvecklingsarbete tillsammans med handlarna. Det är bra, säger Tomas, det för affären framåt, vilket gagnar alla parter, inte minst slutkunden. Totalt är det över 120 frågeställningar som mäts, inom både bilförsäljning, verkstad och reservdelar. Det säkerställer att det blir en heltäckande bedömning av importörens prestation inom alla delområden och även totalt. Alla resultat presenteras i tidningen Motorbranschen och vid en årlig sammankomst med generalagenterna. Det viktigaste med undersökningen är att få en fokusering på de områden som leder till ökad enkelhet och affärsmässighet i samarbetet och verklig nytta för de kunder som slutligen köper våra produkter och tjänster, säger Tomas. Inte minst i dessa tider när marknaden sviktar är det ju än viktigare att jobba med rätt saker.