23948sdkhjf

Nya bilars klimatpåverkan fortsätter att minska

Olle Olsson Bolagen AB har via sitt dotterbolag Italienska Bil AB meddelat Fiat Group Automobiles S.p.A. att man inte kommer att förnya avtalet gällande distribution och försäljning av Fiat personbilar, Fiat Transportbilar och Alfa Romeo i Sverige.

Skillnaderna mellan svenska kommuner är stora. De bilar som registrerades i Burlöv och Åsele släpper ut över 20 procent mer koldioxid än de nya bilarna i Karlsborg och Öckerö. Det framgår av ett läns- och kommunvist index över nya bilars klimatpåverkan, som i dag presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket. - Klimatfrågans stora genomslag, EU:s krav på biltillverkarna och nya skatteregler i Sverige har bidragit till köp av mer bränslesnåla bilar, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet. De nyregistrerade svenska bensin- och dieselbilarnas koldioxidutsläpp under 2008 uppgick till 173 gram per kilometer, motsvarande 7,1 liter drivmedel per 100 kilometer. Utsläppen har minskat med nästan fem procent sedan 2007 (181 gram) och med åtta procent sedan 2006 (189 gram). Inkluderar man de bilar som kan drivas med etanol och gas – och tar hänsyn till bränslenas klimatpåverkan i ett livscykelperspektiv – var de nya bilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp 150 gram per kilometer, en minskning med 11 procent sedan 2007 (169 gram) och 16 procent sedan 2006 (178 gram). Tar man dessutom hänsyn till låginblandning av etanol i bensin och RME i diesel minskar utsläppen från nya bilar till i genomsnitt 146 gram per kilometer. — Den höga andelen miljöbilar bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan, och bensin- och dieselbilarna blir allt bränslesnålare. Vi ligger fortfarande högt jämfört med övriga Europa, men det går åt rätt håll, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket. — En glädjande utveckling och våra analyser visar att potentialen till fortsatta förbättringar är mycket stor. Det är också viktigt att klimatpolitiken är långsiktig och bygger på ett systemperspektiv när det gäller fordon, bränslen och transporteffektivitet, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson. Sverige har EU:s mest bränsleslukande bilpark och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger fortfarande bland de allra högsta. Om den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, vilket är EU:s mål, skulle koldioxidutsläppen minska med omkring fem miljoner ton eller nästan åtta procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Index över nya bilars klimatpåverkan presenterar statistik över de nya bilarna fördelade per län och kommun, juridiska och fysiska personer samt män och kvinnor, inklusive information om vilken typ av bilar som köps. Fakta: Fakta om de 250 620 bilar som 2008 nyregistrerades i Sverige (siffror för 2007 inom parentes) +40,1 procent (53,4 procent) drivs med bensin och släpper i genomsnitt ut 178 (185) gram koldioxid per kilometer +36,0 (34,4) procent drivs med diesel och släpper i genomsnitt ut 167 (175) gram koldioxid per kilometer +23,4 (11,7) procent kan drivas med etanol och 0,5 (0,6) procent med fordonsgas +2,6 (3,5) procent var särskilt bränsleslukande (över 250 gram/kilometer) +9,9 (5,8) procent var särskilt bränslesnåla bilar (högst 120 gram/kilometer)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078