23948sdkhjf

Ny småbil säkrare än äldre stor bil

— Att det är roligt att köra MINI vet nog alla. Och när vi nu inför MINI Fri Service blir också själva bilägandet roligare för MINI-förarna. Samtidigt lanserar vi några nya MINI-modeller, säger Christer Stahl, VD för BMW Group Sverige.

Folksam har testat krocksäkerhet i hög fart mellan en gammal stor bil med krockkudde och en modern småbil av säkraste klass. Modellerna som valdes var Volvo 945 - en av de vanligaste bilarna på svenska vägarna, och en av de säkraste bilarna för sin tid - och Toyota Yaris som är den småbil som säljer bäst idag och som fått fem stjärnor i EuroNCAP. - I en krock som den i testet skulle båda förarna sannolikt ha överlevt, men föraren i Volvon skulle få mycket svåra skador på båda benen och bäckenet. Utan krockkudde skulle föraren i Volvon sannolikt ha fått dödliga eller mycket svåra skador, vilket visar vilken skillnad krockkudden kan göra i en så här svår kollision, säger Anders Kullgren. Folksams statistik visar att krocksäkerheten i bilar går mycket starkt framåt. I nya bilar från 2003 och framåt löper man cirka 75 procent lägre risk att dödas än i en bil från tidigt 80-tal. Statistiken visar också att störst förbättring skett för småbilarna. Samtidigt är det stora och säkra bilar som Saab och Volvo som är i majoritet på de svenska vägarna. - Testresultatet visar på den enorma säkerhetsutveckling som småbilar genomgått de senaste åren. Numera sitter man minst lika säkert i en modern småbil som i en stor gammal bil. Saknar den gamla bilen krockkudde är man till och med betydligt säkrare i en modern småbil, säger Anders Kullgren, chef för trafiksäkerhetsforskning på Folksam. - I dagens ekonomiska läge är det säkert många som överväger att köpa en billigare begagnad bil, eller så vill man ha en liten bränslesnål bil som är inte är så dyr i drift. I båda dessa fall ger Folksams statistik och krocktest viktig information om säkerheten, säger Anders Kullgren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063