Elbilen - framtidsvision eller snart verklighet?
Ulla Hamilton (m), Miljö- och fastighetsborgarråd i Stockholm angav tonen för dagen genom att redogöra för Stockholms stads visioner och strategier för att bli en världsledande Elbilsstad år 2030. Då är målsättningen att stadens citytrafik ska vara i det närmaste utsläppsfri och samtidigt vara i princip fri från buller. För att nå dit har man nu inlett ett strategiskt samarbete med Fortum, för att utveckla en fungerande och effektiv infrastruktur med Laddstolpar och laddstationer på de platser där de behövs bäst. För att säkerställa att miljövinsterna verkligen tas tillvara ska all el vara certifierad som bra miljöval och koldioxidfri el. Med denna satsning och utveckling av infrastrukturen vill man att staden ska utvecklas till ett internationellt föredöme både avseende antalet elbilar i trafik och antal laddmöjligheter vid stolpar etc. Det är en rejäl utmaning man har framför sig, inte minst i perspektivet av att fler städer i olika länder också ligger i startgroparna, eller i vissa fall redan kommit ur dessa, som i. tex. Berlin, och London där pilotprojekt nu startas upp. Även i USA ligger man långt framme. Under seminarier hördes oroade röster beträffande den politiska viljan på regeringsnivå att verkligen markera med de styrmedel som står regering och riksdags tillbuds att utvecklingen av såväl elfordon och infrastruktur kring dessa. Man menade på att flertalet av övriga länder har valt att med olika morötter stimulera elbilar på ett betydligt mer markerat sätt än vad vi hittills sett för svensk del. Man får nog konstatera att majoriteten i Stockholms Stadshus härvidlag är beroende av att kamraterna i regering och riksdag, verkligen ger de förutsättningar som behövs för att det inte bara ska stanna vid ett lovvärt initiativ och pilotprojekt. En svensk fördel är dock att den generella infrastrukturen för eldistribution är så väl utbyggt. Här står flera andra länder inför omfattande investeringar för att elbilar ska få de förutsättningar som krävs för ett bredare användande. Vad säger då övriga aktörer, är de med på noterna? Föga förvånande står elleverantörerna startberedda och vill sätta igång omedelbart. Pilotförsök i mindre skala finns reda ingång. Fortum intar en ledande position i Stockholm och är på svensk botten den aktör som profilerat sig tydligast i satsningen infrastruktur för elfordon. Eon finns med i bakgrunden, även om man på miljö- och fordonssidan just nu syns mest i gas sammanhang. Vattenfall, har ett visst samarbete med Volvo, men deras mest omtalade pilotprojekt sker i Berlin tillsammans med BMW. Men elbilar är ju inte på något sett något nytt. Redan i bilens barndom var elbilen högst aktuell . Den fösta fungerande elbilen lanserades redan 1891. 9 år senare vid sekelskiftet år 1900 var 30 % av bilarna i New York eldrivna. Då som nu var det i huvudsak batteritekniken och infrastrukturen för laddning som bromsade utvecklingen. Ser det annorlunda ut nu då kan man fråga sig? Den globala krisen i fordonsindustrin har om möjligt medfört ännu högre fokus på utvecklingen av olika miljökoncept. Även om trenden är tydlig att få inom fordonsindustrin tror på elbilen som ensam frälsare, så finns dem med i paletten hos i princip alla biltillverkare, bredvid olika hybridkoncept, etanol, gas och biodieselkoncept. Dessutom framhåller samtliga biltillverkare vikten att inte bara titta på drivlina och energislag, utan också områden som ökad användning av lättviktsteknik och fullt återvinningsbara material, liksom utvecklingen av aerodynamiska egenskaper och lågt rullmotstånd som lika viktiga för bilens minskade miljöbelastning. Något som allt som oftast kommer bort i den populistiska miljödebatten. De flesta biltillverkare pratar om lansering av elbilar mellan 2010 till 2012. Nischbilar som Tesla och Fisker Karma finns som bekant att beställa redan nu. Liksom ett antal mer nyttofordonsbetonade elbilar. På Elbilsdagen presenterade bl.a. Mitsubishi, Renault och Nissan sina kommande elbilsprojekt, som är på väg ut på markanden. Mitsubishis VD i Sverige, Thomas Holm berättar att deras 4-sitsiga elbil. MiEV, vilket ska uttydas Mitsubishi innovative Electric Vehicle, börjar säljas i Japan redan i år och faktiskt kommer till Sverige redan nu under våren för demonstrationer och tester. Planerad säljstart 2010 i Europa. Man hoppas att Sverige ligger med redan i den tidiga Europalanseringen. Bilen har en elmotor på 47 kw och 180 nm Litiumjon batterierna beräknas ge en räckvidd på drygt 14 mil enligt EU-körcykeln. Renault, tillsammans med sin allianspartner Nissan tillhör också tillverkarna med en offensiv elbilsstrategi. Man siktar på att med början från 2011 lansera en mängd olika elbilar med effekt från 70 till 140 hk. Om två år lanseras en eldriven Megane på den Israeliska marknaden. Transportbilen Kangoo kommer i nytt eldrivet utförande samma år på den danska marknaden. Därefter lanserar man 2012 en helt ny eldriven bilmodell. Man siktar initialt på en produktionstakt om 50.000 elbilar årligen berättar Karin Karlsson på Renault Nordic, som är övertygad om att den volymen kommer att öka ganska snabbt, när fler modellerfinns i eldrivet utförande. Volkswagen ligger något senare beträffande rena elbilar, där pratar man om möjlig marknadsintroduktion först 2014. Hos VW är det laddhybridtekniken som står i fokus. Såväl VW Golf, som Seat Leon testas för närvarande med detta koncept. Bland övriga tillverkare som ligger långt framme beträffande elbilar, kan nämnas BMW som med sin Mini E redan i år börjar breddtester i USA, utöver Berlin. Peugeot 107 Electric förutspås komma i produktion 2010 eller 2011. Dessutom finns ju Norska Think runt hörnet. Här har ju till och med spekulerats i om produktionen kan komma att flyttas till Sverige. Utöver dessa rena elbilar, kommer en mängd nya laddhybrider som Chevrolet Volt och systerbilen Opel Ampera att lanseras inom 1-2 år, liksom en ny generations Toyota Prius. Vi får nog konstatera att även om genombrottet nu förefaller nära för elbilen, så är det inte fråga om något paradigmskifte, utan elbilen kommer inom överskådlig tid vara ett av de koncept som vi får vänja oss vid att välja emellan, tillsammans med olika hybridbilar och mer traditionella, men betydligt förfinade och betydligt förbränningsmotorkoncept, drivna av olika alternativa bränslen, eller rent av den sedan länge dödförklarade bensinen.