23948sdkhjf

Bilprovningen avslöjar sämsta och bästa bilarna

När bilar återvinns uppstår en avfallsrest som är mycket svår att materialåtervinna. Bilinredning är ett exempel på sådant material. I ett fullskaleprojekt ska en helt ny lösning testas.

De tre år gamla personbilarna har blivit bättre. Under 2008 underkändes 9 procent med krav på efterkontroll, vilket är en minskning med 2 procentenheter jämfört med år 2000. En bidragande orsak till förbättringen är att andelen bilmodeller med hög andel underkända spindel- och styrleder har minskat. Hos Renault Laguna minskade till exempel andelen underkända spindel- och styrleder från 22 respektive 23 procent år 2007 till 5 procent år 2008. I likhet med 2007 har Renaults bilmodeller Espace och Trafic fortfarande flest underkända styrleder av samtliga modeller. Efter föregående års negativa resultat tog Renault kontakt med Bilprovningen för att få fördjupad kunskap om problemet - något som förhoppningsvis visar sig i framtida bilmodeller. Visserligen har andelen underkända spindel- och styrleder sjunkit, men priset för att reparera dessa är högt. Den sammanlagda kostnaden för bilägarna, lågt räknat, ligger på drygt 550 miljoner kronor om året. Bland bilmodeller med kort medelkörsträcka hade Mini Cooper och Citroën C2 högst andel modellrelaterade fel med 11 respektive 12 procent underkända. I motsats till detta hade flera av Volkswagens dieseldrivna modeller med lång medelkörsträcka, såsom Touran och Golf Variant lägst andel underkända med 0 respektive 3 procent. Längst medelkörsträcka, nästan 13000 mil, hade Saab 9-5 kombi diesel, med endast 2 procent modellrelaterade fel. Rost i bärande konstruktion är ett växande problem med stigande ålder. Redan vid åtta års ålder är detta ett bekymmer för några bilmodeller, framför allt Hyundai Sonata och Hyundai Atos. Vid tio års ålder blir rostproblemen mer frekventa hos flera modeller, främst Ford Escort och Suzuki Baleno. Under 2008 gjorde Bilprovningen sammanlagt drygt 5,5 miljoner besiktningar, det vill säga kontrollbesiktningar, efterkontroller, registrerings- och lämplighetsbesiktningar med mera. Antalet kontrollbesiktningar var drygt 4,1 miljoner varav 3,3 miljoner (79 procent) var personbilar. Flest godkända fordon i förhållande till antalet besiktade hade motorcyklar (79 procent) husvagnar (70 procent) och lätta släp (61 procent godkända). Utmärkande för dessa fordon är att de omfattas av färre kontrollpunkter än övriga fordonsslag. 12 430 fordon (0,3 procent) fick körförbud vilket i de flesta fall innebar att fordonet måste bärgas från bilprovningsstationen. Vanligaste orsaken till körförbud är allvarliga rostskador som lett till att komponenten brustit eller där det funnits risk för haveri, till exempel brustna bromsrör, rostskadade och brustna fjädersäten och fjädrar, brustna och rostskadade länkarmar samt spindelleder där det var risk för separation. För tunga släpvagnar var otillräcklig bromsverkan den vanligaste orsaken till körförbud. I samtliga fall gäller att fordonet bedöms utgöra en uppenbar trafiksäkerhetsrisk. Av de nästan 3,3 miljoner personbilar som kontrollbesiktades underkändes 1 549 919 bilar, varav 980 686 (30 procent) hade fel som krävde att bilen, efter reparation, visades upp för efterkontroll. Av de 854 744 bilar som gjorde efterkontroll underkändes 11 procent även vid efterkontrollen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062