Miljöbilarna ger effekt på utsläpp av koldioxid
Nya personbilar som säljs i Sverige skiljer sig från dem som säljs inom EU. I Sverige är andelen stora bensin- och etanolbilar med förbrukning över 8,4 liter/100 km (200 gram/ km) hög jämfört med i andra EU-länder. Men det finns tendenser till ett trendbrott. - Vi ser att den svenska personbilsförsäljningen förändras. Det säljs idag färre högförbrukande bilar till förmån för mindre och bränslesnålare bilar, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket. Antalet miljöbilar i Sverige har ökat med hela 89 procent bara mellan december 2007 och december 2008. Ökningen kan till stor del förklaras av den statliga miljöbilspremien och andra styrmedel. - Miljöbilsregistreringen under 2008 överträffade alla förväntningar, även om det skedde en avmattning mot årsskiftet, säger Birger Höök, direktör vid trafikregistret på Transportstyrelsen. Det är främst ökningen av energieffektiva bensin- eller dieseldrivna miljöbilar som ger genomslag i statistiken. För att klara klimatutmaningen måste bilarna bli avsevärt mera energieffektiva. Det finns en stor teknisk potential till detta. Vad som krävs är en långsiktig trend mot en efterfrågan av energieffektiva bilar. Det är därför glädjande att Sverige verkar gå mot allt lägre utsläpp i nya bilar. Lägre utsläpp i kombination med ökad användning av förnyelsebar energi och transporteffektivare samhälle med klimatsmarta alternativ gör att det kan gå att nå även ambitiösa klimatmål.