23948sdkhjf

Ett nytt hopp har tänts för Saab Automobile

På drygt tre år har Taxi Stockholm mer än halverat utsläppen av CO2, räknat per passagerarkilometer. I de miljömål företaget satte upp för två år sedan var kravet en 40-procentig minskning fram till 2012.

Den tidigare hopplösheten och spådomarna om att Saab inte kommer att överleva, har idag förbytts till hopp om en bra framtid. Enligt Dagens Industri har nämligen rekonstruktionsgruppen arbetat fram ett avtal som säkrar flera års samarbete med General Motors. Detta även om Saab skulle få en ny ägare. Därmed behöver en ny ägare inte oroa sig för att produktionen av de kommande nya Saab-modellerna skulle stoppas. Enligt Lars Hägerborg, ekonomidirektör vid Saab Automobile innebär avtalet att GM kommer att vara en vital partner till Saab under minst fem till tio år framåt. Det rör sig om ett avtal som inte kommer att innebära några större kostnader för General Motors eftersom avtalet fungerar åt båda hållen, skriver tidningen. Saab Autombile ska bidra med sin säkerhetsteknologi, kompetens för chassitrimning och motorteknik medan GM bidrar med teknik och tjänster. Enligt Hägerborg behåller dock Saab sin avancerade turboteknik och den mest avancerade säkerhetstekniken och cab-tekniken. Samme Hägerborg säger till tidningen att han inte tror att det går att presentera en ny ägare förrän om cirka två månader när den totala rekonstruktionen sk vara klar. Ytterligare en bedömning i dagsläget är att Saab Automobile kommer att ha en produktion av 140 000-150 000 bilar år 2013. Då förväntas modellcyklerna ligga på sex år vilket är normalt hos konkurrenterna. Smartare jobb på fabrikerna ska reducera utvecklingskostnaderna till fem-sex procent av omsättningen. Idag ligger de kostnaderna på cirka 10 procent. Saab Autombile har ju i många år framställts som en biltillverkare som alltid går med förlust. Dock kanske inte förlusterna varit så stora som redovisats. Två fackliga företrädare, Anette Hellgren, ordförande för Unionen vid Saab Automobile och Paul Åkerlund, ordförande i IF Metall vid Saab Automobile, skriver i en debattartikel att Saab-försäljning i Europa gått med vinst medan försäljning i USA redovisats som förlust. Hellgren och Åkerlund hävdar att USA-intäkterna gick in i GM-bolag på ett sätt som gjorde att Saab fick ta kostnaderna men inte fick del av intäkterna. Hur det egentligen förhåller sig lär vi väl aldrig få veta, men nog håller vi tummarna för att Saab Automobile ska kunna fortsätta som "svensk" billtillverkare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062