Tuffa villkor för biltillverkarna
Men så lätt gick det inte. Obama lovade, efter att ha sett till att GM-chefen Rick Wagoner fick sluta, bara pengar i två månader. Under de 60 dagarna måste GM ta fram en hållbar omstruktureringsplan. En tuff uppgift för den nye GM-chefen Fritz Henderson. Balnd de åtgärder som GM måste vidta under respittiden finns att bli av med Saab Automobile. Det är bråttom och det är bara att hoppas att en bra lösning för Saab inte schabblas bort. Redan nu börjat det talas om att Saab Automobile skulle bli en underleverantör till bilindustrin om man inte hittar en bra köpare/partner. Bevare mig väl, det låter inte alls bra. Andra åtgärder som GM måste vidta är att förhandla med leverantörer om kundfordringar och med facket, kanske om lönesänkningar och om pensionerna. Barack Obama förklarade att den amerikansk regeringen inte har någon avsikt att låta dsen amerikanska bilindustrin "gå upp i rök". Men han förklarade också att det inte går att bygga bilindustrins överlevnad på ett "oändligt flöde av skattepengar" och att det krävs mer eftergifter från fack och personal hos både General Motors och Chrysler för att få företagen på fötter. Chrysler hade också begärt nödlån av den amerikanska regeringen för att lösa den akuta likviditetskrisen eftersom pengarna i bilkoncernens kassa är nästan helt slut. För Chrysler blev budskapet ännu hårdare, bilkoncernen får bara 30 dagar på sig för att hitta en lösning på sina problem. Lösning i det här fallet handlar om ett samgående med Fiat. Nästan samtidigt som Barack Obama lämnade sina besked kom ett pressmeddelande från Chrysler och Fiat som bekräftade att de båda företagen kommit överens om att bilda en allians. Det skulle i så fall innebära att Chrysler löst en del av sina finansiella problem. Den tredje stora amerikanska biltillverkaren, Ford som bland annat äger Volvo, har fortfarande gott om pengar i kassan och klarar sin likviditet tills vidare. Ford har därför inte sökt några regeringspengar i denna omgång. Krisen för den amerikanska bilindustrin är på inget sätt över, snarare tvärtom. De närmaste tiden kommer att bli mycket tuff. Ledande branschanalytiker varnar också för att det finns stora risker för konkurs för de amerikanska biltillverkarna. Från svensk horisont är det bara att hoppas att Saab Automobile hinner få en ny ägare innan tidsfristen för GM går ut.