Fordonsutbildning i blickpunkten
Det säger Caj Luoma, chef för utbildning, arbetsmarknad och arbetsmiljö vid Transportgruppen. Genom sin position är Luoma bland annat ansvarig för verksamheterna inom MYN (Motorbranschens Yrkesnämnd) och LYN ( Lackerarnas Yrkes-nämnd). Luoma, som i grunden är jurist, kommer närmast från TYA (Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd). I Tran-sportgruppen har han efterträtt i utbildningssammanhang välkände Ulf Zetterstedt som dragit sig tillbaka. – Förutom de direkta utbildningsfrågorna på fordonsprogrammet har vi även en rad andra frågor som är aktuella på fordonssidan. Det mest arbetskrävande just nu är att sy ihop utbildning för det så kallade Yrkeskompetensbeviset. Från och med den 10 september i höst ska alla förare av godstransporter ha ett yrkeskompetens-bevis, berättar Luoma. Kravet på ett ytterligare "körkort" för yrkesförare härstammar från ett EU-direktiv. Det gäller alla förare. De som tagit sitt körkort för tunga fordon före den 10 september 2009 behöver inte genomgå en grundutbildning. Tar man sitt körkort efter det datumet måste man ha en grundutbildning som är på 140 eller 280 timmar. Gemensamt för alla yrkesförare med C-körkort är att de måste genomgå en fortbildning som är på 35 timmar. Vem som ska stå för utbildningen är osäkert eftersom det gäller så många. De som idag utbildas på gymnasierna får det i sin utbildning, men för alla andra är inget klart än. Det är Transportstyrelsen som ska godkänna de som vill sköta utbildningar och det är många om budet eftersom det handlar om många utbildningstimmar årligen. Både trafikskolorna och Volvo och Scania lär också kunna utbilda liksom större åkerier som vill kunna hantera utbildningen själva. Konsekvensen av de nya reglerna är att från och med den 10 september 2009 ska alla förare av godstransporter ha tre "körkort", dels ett vanligt körkort, dels ett digitalt yrkesförarkort samt yrkeskompetensbeviset. Krav på yrkeskompetensbevis gäller inte enbart förare av tunga fordon. Sedan den 10 september förra året krävs ett sådant bevis även av bussförare, på samma villkor. Som ansvarig för utbildning, arbetsmarknad och arbetsmiljö kommer Caj Luoma att arbeta med samtliga förbund som ingår i Transportgruppen. Det innebär en verksamhet inom åtta olika förbund som samlar totalt 13 000 företag med omkring 170 000 anställda. – Väldigt många frågor inom mitt ansvarsområde är likartade och det innebär att vi på ett effektivt sätt kan hantera det mesta från utbildning till arbetsmiljö, säger han. På avdelningen är man sammanlagt sex anställda men dessutom har man back-up från hela Transportgruppen. – När det gäller fordonsbranschen är vi mycket nyfikna på om den finansiella krisen har slagit igenom på antalet sökande till fordonsutbildningarna. Årets ansökningar till fordonsprogrammet behandlas nu och framåt augusti vet vi hur kommunerna/skolorna kommer att satsa de kommande åren, säger Luoma. Han betonar också vikten av att synliggöra fordonsutbildningen. På senare år har fokus hamnat mycket på utbildningar med racinginriktning, typ tävlingsmekaniker. – Men vi ska naturligtvis även visa på alla de möjligheter som finns för de som vill jobba inom alla motorbranschens yrken. Goda förebilder är oerhört viktigt, inte minst för ungdomar som ska fatta livsavgörande val när det gäller sin framtid, säger Caj Luoma.