23948sdkhjf

DRIVe-teknik i nya Volvo C30 Green Racing för STCC

Autoliv Inc. har utsetts av Daimler AG, och dess bilenhet Mercedes-Benz, till en av vinnarna av underleverantörspriset "Supplier Award 2009". Priset delas ut till de främsta underleverantörerna i fem olika kategorier. Detta är första gången sedan 2007 som priserna delats ut.

Året efter, 2008, utvecklades en helt ny tävlingsbil baserad på C30-modellen och satsningen på bioetanol och Green Racing i STCC fortsätter. - Att satsa på Volvo C30-modellen som bas för en ny grön tävlingsbil är naturligt. Vår C30 visar tydligast upp Volvos miljöteknik på marknaden med modeller som nya dieseldrivna 1,6 DRIVe Start-Stop med en förbrukning på 0,39 liter per mil och CO2-utsläpp på 104 gram per kilometer, säger Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo. Volvo C30 DRIVe spelar en signifikant roll i utvecklingsarbetet av den nya tävlingsbilen. I vanliga fall använder biltillverkare nya tekniska lösningar från sina tävlingsbilar för att göra sina gatbilar bättre. Volvo använder istället flera tekniska lösningar från C30 DRIVe modellen för att göra sin nya tävlingsbil bättre. Tävlingsbilens plana underrede, diffusor och bakvinge är flyttade direkt från DRIVe-modellen. Samma aerodynamiska tekniklösningar som gör Volvos dieseldrivna C30 DRIVe mer bränsleeffektiv och därmed vänligare mot miljön, visade sig även göra Volvos etanoldrivna C30 tävlingsbil snabbare. - Vi har testat mycket i Spanien under vintern. Både jag och min teamkollega Rustad är väldigt imponerade av att teamet kunnat ta delar direkt från produktionen av C30 DRIVe, montera dem på tävlingsbilen och genast märka avsevärda förbättringar i snabbhet, säger Volvoföraren Robert Dahlgren Utvecklingen av den nya tävlingsbilen pågår kontinuerligt. Volvo och Volvos tävlingsteam Polestar har målet inställt - att vara vinnare i motorsport genom modern grön teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078