23948sdkhjf

Stor risk att landsbygden blir utan bilverkstäder i framtiden

Det är i en kommentar till den strategi för svensk landsbygd som lades fram i mitten av mars från närings- och jordbruksdepartementen som SBF uttalar sina farhågor inför framtiden. Största faran är tillgängligheten till teknisk information – att biltillverkarna agerar protektionistiskt i syfte för att skydda sin affär genom att undanhålla eller försvåra åtkomsten till teknisk information. Ett minimum är att biltillverkarna efterföljer det innevarande gruppundantaget och inte avsiktligt försvårar åtkomsten till teknisk information för dem som arbetar märkesoberoende, menar SBF. – Syftet med gruppundantaget för bileftermarknaden är glasklart. Tack vare åtgärder som både ökar och stimulerar konkurrens ska bilägarna få lägre ägandekostnader. Detta ska ske genom ökade friheter och större möjligheter inom bilservice för alla verkstäder, säger Christer Liljenberg, ordförande för bildelsgrossisterna som indirekt företräder de märkesoberoende bilverkstäderna. Enligt SBF:s kommentar är risken övervägande att om bara några år kan ytterst få bilar yngre än fem år få en service utförd på en allbilverkstad på landsbygden. - Inte nog med svårigheten att komma över teknisk information, på sikt kan även en allt vanligare förekomst av fri service eller förlängda villkorade garantier vara både landsbygdsverkstäderna och landsbygdsinvånarna till nackdel, menar Christer Liljenberg och tillägger att man från SBF:s sida agerat i dessa frågor även mot Konkurrensverket som följer upp gruppundantagets efterlevnad. I sin kommentar till näringsminister Maud Olofsson vill SBF att bilverkstäder får lika stor prioritet inom arbetet med att bibehålla och utveckla kommersiell service som livsmedelsbutiker och drivmedelsförsäljning på landsbygden. - Som bekant – utan bilen stannar Sverige, avslutar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063