Arbetsmiljön vid däckverkstäder inspekteras i hela landet
Också buller, vibrationer och maskinsäkerhet ska uppmärksammas. Minst 500 inspektioner ingår i den riskomfattande tillsynsinsatsen, som bygger på erfarenheter av tidigare inspektioner inom verkets stockholmsdistrikt. Under april månad är det högsäsong på däckverkstäderna. Nu ska vinterdäcken bytas ut - och förvaras - tills det blir dags att montera på dem igen inför vintern. Många verkstäder, visar det sig, saknar tillräckliga utrymmen för förvaring. Hjulen lagras i andra lokaler och ofta på ett sätt som innebär tung manuell hantering och olämpliga arbetsställningar för personalen. - Det finns lösningar, som gör arbetet skonsammare för kroppen, säger Minke Wersäll, arbetsmiljöinspektör och projektledare vid Arbetsmiljöverket. Vi ska se till att företagen blir mer medvetna om problemen, själva upptäcker och åtgärdar problemen. En stor fördel är att däckbranschens egen organisation stödjer våra insatser. Vi hoppas få hjälp därifrån med kunskapsspridningen. Utöver belastningsriskerna ska inspektörerna även se till att den tekniska utrustning, som finns i verkstäderna, uppfyller ställda krav och hanteras säkert. Lyftar och tryckbärande anordningar ska genomgå regelbundna besiktningar; att så skett ska kontrolleras. Det finns knappt 600 verkstäder med minst två anställda som utför service av däck (näringsgren 45204). Här repareras punkteringar samt balanseras, monteras och förvaras bildäck. Personbilshjul väger i snitt ca 17 kg, medan långtradarhjul är så tunga att de inte kan hanteras manuellt.