Taxi Stockholm storsatsar på biogas
Nu vill vi se en bättre infrastruktur med fler tankställen. Att köra långa omvägar för att tanka gas hjälper oss inte att nå miljömålen, säger Mikael Andersson, VD i Taxi Stockholm. Av de nya bilar som har beställts är de flesta, 200 stycken, Volvos nya modell V 70 2.5 FT GAS. Det är en flexibel bil, eftersom den kan köras på gas, etanol eller i nödfall på bensin. Eftersom gasen räcker i 30 mil så kommer de här bilarna i princip aldrig att köras på fossilt bränsle, säger Mikael Andersson. Dessutom har Taxi Stockholm beställt 100 Mercedes B 170 NGT gas och 50 Volkswagen Passat EcoFuel GAS. Totalt investerar Taxi Stockholm över 100 miljoner kronor i biogasbilar. Åkarna vill ha gasbilar, de är miljövänliga och billiga i drift. Förr i världen var den typiska taxin en diesel, i framtiden tror och hoppas jag att det kommer att vara en biogasbil. Att köpet av Volvos gasbilar skapar arbetstillfällen i Sverige är en extra bonus, säger Mikael Andersson. På bara två år har Taxi Stockholm mer än halverat utsläppen av CO2. Nu har styrelsen satt ett tuffare mål. Om två år kommer vi i stort sett bara att ha miljöbilar i flottan och då ska utsläppen ha minskat med 70 procent, säger Mikael Andersson. Att åka med Taxi Stockholm är redan i dag betydligt bättre för miljön än att ta egen bil. Utsläppen från personbilar är i genomsnitt 190 gram CO2 per personkilometer, Taxi Stockholm ligger i genomsnitt på 104 gram. Sedan årsskiftet köper Taxi Stockholm bara in miljöbilar och redan i dag är mer än hälften av bilarna miljöklassade. Taxi satsar också på att förbättra miljön lokalt i Stockholm, bland annat genom att förbjuda dubbdäck på sina bilar. Vi har alltid satsat på att vara det taxibolag som har bäst service och kvalitet och i dag är miljön en avgörande kvalitetsfaktor för många. Dessutom vill vi alltid vara ett miljövänligare alternativ än att åka med egen bil, säger Mikael Andersson.