23948sdkhjf

Suzuki-organisationen växer i Sverige

Sveriges ledande biodrivmedelsaktörer presenterar nu siffror som visar att biodrivmedel har mycket större potential än vad regeringen anger i sin klimatproposition. Redan ifjol var 5 procent av de svenska drivmedlen förnybara. Därför bör målet för år 2020 vara minst 20 procent – inte 10 procent som regeringen blygsamt föreslår.

Det är Jönköping, Olofström, Stenungsund, Uppsala samt Växjö som nu får nya Suzuki-handlare. I Jönköping är det Maxi Bilcenter, som startade 2002, med Fuad Eyyub vid rodret, idag begagnathandlare, som nu utökar verksamheten med japanska Suzuki. I Olofström kommer Stig Ericsson Bil, som startade 1963, med VD Mats Ericsson, komplettera Alfa Romeo och Fiats person- och transportbilar med Japans marknadsledare av microbilar. I Stenungsund driver parhästarna Lars-Ove Aronsson och Christoph Schmidt Stenungsund Bil & Fritid, som idag har försäljning av nyare husbilar som huvudnäring. Nu ger man sig alltså på nybilshantering och det med Suzuki. Företaget daterar sig från 1984. I Uppsala kommer S:t Olof Bil med landets förmodligen yngste bilhandlare, Jesper Bjarnhagen, 27, komplettera italienska Fiat med varumärket, som gjort sig känt för låga inköpspriser och låga driftskostnader. I Växjö är det Kronobergs Bilaffär under ledning av Evert Bäckström, VD sedan 2005, som kompletterar agenturerna för Saab, Opel, Chevrolet och Honda med Suzuki. Företaget startades 1946 av Arnold Karlsson och i början av 70-talet tog sonen Steve över och genomförde namnbytet från Växjö Bilaffär till Kronobergs Bilaffär. I Borås firar Auto 7H Gruppen den 9-10 maj sitt 5-årsjubileum. Företaget är idag återförsäljare för BMW, Peugeot, Isuzu samt Mazda och kröner festligheterna med introduktionen av Suzuki i Borås-distriktet. VD Claes-Åke Gimmerstas summering av orsaken till att man tar upp Suzuki på menyn, stämmer väl överens med övriga företagsledares ovan. – Vi satsar på Suzuki av två huvudskäl. Dels vill vi öka nybilsvolymen generellt och dels ligger Suzuki helrätt i tiden när trenden pekar mot mindre, bränslesnåla och därmed miljövänligare bilar. Mattias Larsson, ny VD för Suzuki Sverige/Nimag, har anledning att vara belåten. -En av Nimags primära arbetsuppgifter detta och nästkommande år är att fokusera på en rejäl utbyggnad av detaljistorganisationen. Speciellt i de större distrikten. Det är en förutsättning för den långsiktiga försäljningsplan vi arbetar efter. De nya handlare som vi nu hälsar välkommen i den växande suzukifamiljen, är etablerade företag med stark profil på sina respektive hemmamarknader, säger Mattias Larsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064