Ungdomar styr över familjens bilköp
Kategorin bilar är den som står för den största totalsumman - ungdomar påverkar årligen köpbeslut värda 1 miljard kronor. Var tionde ny bil köps efter konsultation med en tonåring. Den gamla bilden av att det är pappan i familjen som beslutar om familjens bilköp har fått ett svagare grepp. I studiens största post räknat i pengar visas det att var tionde nybil som rullar ut från en återförsäljare gör det på anmodan av barnen i familjen. I pengar motsvarar denna del en miljard svenska kronor. - Jag har påverkat familjens val av bilar. Det här är den senaste bilen pappa köpte, en BMW 325 XI. Jag tyckte verkligen om den. Jag pratade om den hela tiden och sa att "Det här är en häftig bil", säger David 19 år, och en av de medverkande i undersökningen. Totalt sätter svenska föräldrar sprätt på över 4,4 miljarder kronor baserat på deras barns önskelista enligt MTV:s nya studie "It"s all about the money". I Sverige har 600 ungdomar mellan 15-26 år samt 400 föräldrar redovisat sin beslutsprocess inför köp inom kategorierna hemelektronik, möbler, mat (pålägg, middagsmat, snacks, godis), hygienprodukter, resor, bilar, och mobiltelefoni (mobiltelefoner, mobilabonnemang). – Med hjälp av studien har vi kunnat fastställa att ungdomarnas köpkraft är väsentligt större än det som man tidigare räknat med. Ungdomar är familjens gråa kardinaler som enbart i de kategorier vi undersökt, styr över 4,4 miljarder av de svenska hushållens inköp, säger Alexei Grinevski, säljanalysansvarig på MTV Networks i Norden.