Ett Sverige i vakuum
Det om något borde väl visa hur viktig roll bilbranschen spelar för alla oss medborgare. Branschorganisationen Bil Sweden har också pekat på denna betydelse. Trots den djupa kris för fordonsindustrin som inleddes i slutet av 2008 var branschen en ledande exportnäring med ett exportvärde på hela 155 miljarder kr, vilket motsvarar 13 procent av den totala svenska varuexporten. Fordonsindustrin svarade för 13 procent av industriinvesteringarna och var den enskilt största näringen på detta område. Branschen svarade även för mer än en fjärdedel av hela industrins investeringar i forskning och utveckling. Fackklubbarna vid Volvo PV och Saab Autombile uppvaktade nyligen regeringen med både namn- och kravlistor. Så värst mycket respons kände man dock inte att man fick. Vilket naturligtvis beror på att regeringen vill att ägarförhållandena för de båda bolagen ska vara klart innan andra åtgärder kan diskuteras. Nu har ju också Volvo Lastvagnar varslat ytterligare 1 500 anställda och kanske är det dags även för de fackklubbarna att uppvakta rege-ringen. Ett av kraven som personbilsfacken hade med sig var införande av en hög skrotpeng för att få fart på nybilsförsäljningen. Ett krav som bland annat Bil Sweden drivit ett bra tag. Modellen är Tyskland där en skrotpeng fått rejäl skjuts på bilförsäljningen. Nu verkar Storbritannien följa efter och förslag finns på att införa en skrotpeng på 2 000 pund, cirka 25 000 kronor för den som byter sin gamla bil mot en ny. Men så länge vi inte har någon skrotpeng i Sverige så sjunker nybilsförsäljningen. Enligt en ny konjunkturrapport från BIL Sweden kommer nyregistreringarna av personbilar att falla med 27 procent 2009 till 185 000 bilar. Lastbilsregistreringarna bedöms minska med 33 procent till 31 000 lastbilar. Åt omvärlden kan vi ju inte göra så mycket, är det finanskris så blir det inte mycket sålt på export. Men de åtgärder som kan göras inom landet för att stimulera efterfrågan borde tas tillvara. En skrotpeng är en sådan åtgärd.