Soul - kaxigt högbygge från Kia
Jodå, det är lätt att bli förälskad i nya Kia Soul, även för en redaktör i medelåldern. Likheter finns med andra tidsaktuella högbyggen som till exempel nya Citroën C3 Picasso. Båda för övrigt med marknadspremiär nu under våren. Gemensam nämnare är en fyrkantig kompakt ytterform, välbalanserat chassi samt överraskande generösa innerutrymmen. För biltypen gäller också en omfattande utrustningslista för att ge den en personlig prägel. Vår testbil är utrustad med en ny 1,6 liters direktinsprutad commonrail diesel på 128 hästkrafter, kopplad till en smidig manuell femväxlad låda. På plats bakom ratten känns det mesta rätt. Körställningen är bra och man vet vad man har bilens fyra hörn. Placeringen av instrument och mittkonsol är tydliga och konsekventa. Framstolarna ger stadga för rygg och svank. Men inredning och textilier i svart material ger ett murrigt intryck. Generöst utrymme Där bak är utrymmet överraskande generöst med tanke på att bilen bara mäter 410 cm Man sitter bekvämt men samtidigt relativt lågt vilket innebär att sidorutorna hamnar högt. Bagageutrymmet överraskar också i volym och blir naturligtvis ännu större när sätena fälls. Vi rullar igång, motorn drar från låga varv på hög växel och är både rapp och smidig i olika körsituationer. Från huven är det tyst, dieselknatter eller vibrationer gör sig marginellt påminda. På det hela är det ganska tyst i kupén även i motorvägssfart, dock släpper hjulhusen igenom buller i viss utsträckning. Under körningen noterar vi att den breda C-stolparna bak – dvs plåtsektionerna efter bakdörrarna – skymmer sikten bakåt. Det krävs en viss inkänning innan man har koll på läget. Chassit är för övrigt välbalanserat, Kia Soul följer säkert ratt- rörelserna genom kurvor utan att kränga. Fjädringen är följsam, men något stötig över asfaltsskarvar. På det hela är nya Kia Soul, som sagt, en kul och körglad bil med kaxig design, generösa inner- utrymmen, smidig drivlina.