City-SUV med miljöhänsyn - Panda Panda Cross
Panda Panda Cross har en 1,2-liters motor med dubbla bränslesystem och -tankar. Ett för biogas/naturgas (fordonsgas) och ett för bensin. Fordonsgasen finns i två separata gasflaskor som sammanlagt rymmer 12 kg/72 liter fordonsgas. Ena flaskan ligger på tvären under bagageutrymmet och den andra är fiffigt placerad i den kardantunnel där annars kardanaxeln till bakhjulen är placerad på de fyrhjulsdrivna versionerna av Panda. Alla gasdrivna Panda Panda är nämligen baserade på den fyrhjulsdrivna versionen men är framhjulsdrivna. Räckvidden på fordonsgas är 270 km vid blandad körning. Panda Panda Cross har även Pandas vanliga bensintank intakt som rymmer 30 l vilket totalt innebär att bilen tar sig 70 mil genom att utnyttja båda bränslena. Körd på metangas (naturgas) sänks CO2-utsläppen med 23% jämfört med jämförbart bensinfordon. CO2-värdet vid blandad körning är 113 g/km räknat på naturgas. På biogas blir CO2-utsläppet i praktiken 0 eftersom biogas (både naturgas och biogas är metangas) är förnyelsebar och räknas som koldioxidneutral. Panda Panda Cross kompletterar utbudet av gas/bensindrivna Panda. Tidigare finns Panda Panda Dynamic och Panda Panda Climbing. Cross skiljer sig markant från sina syskon genom sina tuffa offroadattribut. Den är 36 mm högre än Climbing och har en helt annorlunda front och bakljusarrangemang. Skärmbreddarna är kraftiga liksom de skyddande sidopanelerna längs bilens dörrsidor. Panda Panda Cross blir ytterligare ett starkt kort i Fiats utbud av gas/bensin bilar. Över 85.000 Panda Panda har sålts hittills och Fiat är Europa-ledare när det gäller gasbilar.