23948sdkhjf

Premiär för nya E-klassen

Den nya E-klassen är den åttonde generationen av denna modell. Det är den bil som fått en ny design, en design som får betecknas som mycket vacker. Helt säkert kommer den att bli en ny storsäljare. Komfort och köregenskaper är i toppklass, det går att köra både fort och säkert. Samtidigt fins det en smidighet vid stadskörning. Inredningen är sobert elegant och stolarna är riktigt bekväma med många inställningsmöjligheter. Instrument och reglage är väl placerade och lätta att använda. Fulländad teknik är ju svårt att uppnå men nya E-klassen når mycket långt. Det finns ett 20-tal nya och/eller förbättrade tekniska system som ingår som standard eller kan beställas från fabrik. Motor-Magasinet har tidigare berättat om några av de tekniska finesserna. Med hjälp av två kameror i vindrutans ovankant görs mörkerkörning oändligt mycket säkrare. I stället för behöva blända av och på hel- och halvljus ändras ljusbilden steglöst och automatiskt på både längden och bredden. Det innebär bland annat att halvljusets längd ökar från dagens cirka 65 till 300 meter innan en mjuk övergång till helljus sker. Vi har provat på mörka skåne-vägar och systemet fungerar riktigt bra. Det känns lite ovant att inte själv behöva blända av, men man vänjer sig snabbt. Den avståndsradar som är kopplad till bilens farthållare har fått upp till 200 meter förlängt mätområde och hinner varna föraren/reducera farten om exempelvis ett fordon bryter sig ur en bilkö. Och för att föraren skall få hjälp att hålla bilen i eget körfält och slippa överraskningar över- vakas bilen så att kursen hålls och inte något fordon döljer sig i "döda vinkeln" snett bakom bilen. Går bilen över "vita linjen" börjar det skaka i ratten och fara i döda vinkeln markeras på ytterback- speglarna. Dags för kaffepaus! För att se att föraren alltid är alert mäts ett 70-tal olika parametrar, varav rattrörelserna är de viktigaste. Tyder de inhämtade värdena på att föraren börjar bli trött, tänds symbolen för en kaffekopp i teckenfönstret och påminner föraren om behovet att ta paus. Till farthållaren kan också kopplas ett system som läser hastighetsskyltarna och anpassar bilens fart till gällande gräns. De aktiva bromsarna som automatiskt drar ned på motoreffekten i första och bromsar bilen lätt i andra läget har nu fått ett tredje läge som innebär att bilen nödbromsas för fullt när en olycka inte längre går att undvika. För att ytterligare minska skaderisken för oskyddade tra- fikanter har alla nya E-Klass en ny typ av motorhuv som aktiveras vid en olycka. Bakkanten höjs 50 millimeter för att skapa en deformationszon. Nya E-Klass finns med tio motoralternativ med fyra, sex eller åtta cylindrar, två design- och utrustningsalternativ (Elegance och Avantgarde) som tillval, tolv däck/fälgkombinationer (från 16" – 19") och lika många exteriör- färger samt i grunden sex in- redningsalternativ. Stort arbete har lagts ned på att minska miljöbelastningen. Ett exempel är den ultramoderna, fyrcylindriga dieselmotorn (OM651) som drar 23 procent mindre bränsle än föregångaren; 5,3 liter per 100 kilometer, vilket motsvaras av 139 gram koldioxid per kilometer. För att säkerställa rostskyddet är den helgalvaniserade karossen doppad och roterad i rostskyddande grundfärg och lacktjockleken har ökat. Dessutom har nya E-Klass utökad vaxbehandling av öppna (dörrar, huvar) och slutna (balkar) hålrum, såväl plåtskarvar som plåtövervikningar har förseglats med elastisk tätningsmassa innan lackering och avgassystemet har rostfria upphängningar. Frånpriset för E 220 CDI blir 359 900 kronor. Det skall jämföras med att dagens E-Klass (W211) med motsvarande beteckning kostar 390 900 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093