23948sdkhjf

Seriösa satsningar behövs för el-bilar

Vi har hört det förut. Ny svensk bil presenteras med pukor och trumpeter. Honoratiores inviger och uppmärksamheten i media är massiv. Tills bubblan spricker av ett eller annat skäl. Att tumma på sanningen verkar vara legio i sådana här sammanhang.

Nu senast har vi fått se den sensationella el-bilen från Alelion Batteries och Autoadapt, en utmärkt idé som dock inte visar sig hålla riktigt fullt ut. När pressmeddelandet gick ut före presentationen talade Auto- adapts VD Håkan Sandberg om "Vi är mycket glada över vårt sam-arbete med Fiat. Bilarna levereras till oss bl.a. utan förbränningsmotor och vi monterar vår drivlina." Dessutom hette det att "serieleverans av de 400 första beställda bilarna kommer att påbörjas i september 2009." Visst lät det riktigt bra. Men när Dagens Industris motorredaktör Håkan Matson började skrapa på fernissan visade det sig att inte mycket stämde. Något samarbete med Fiat finns inte och någon beställning på 400 bilar finns inte heller. Vid lanseringen talades det om att samarbetet med Fiat innebar att bilar, Fiat 500, skulle köpas direkt från en fabrik i Polen utan motor och drivlina för att konverteras i Nödinge utanför Göteborg. Men Fiat förnekar att det finns något samarbete. Konfronterad med detta förklarade VD:n i efterhand att det var fel information som lämnades på presskonferensen, att uppgifter misstolkats. Men Fiat har inte gett något tekniskt godkännande för konverteringen och avvisar att man skulle vara inblandade i projektet. Den bil som visades upp i Nödinge hade företaget köpt av en bilhandlare i Halland, plockat ur motor och drivlina och monterat in el-motorn. Men hur var det då med de 400 redan beställda bilarna. Nja, det verkar inte vara riktigt sant det heller. Enligt Autoadapt skulle man ha sålt 400 bilar till elbolagens samarbetsorganisation Power Circle. Men när Håkan Matson på DI kollade detta visade det sig inte heller stämma. Enligt Power Circle så köper man inga bilar och har inte heller skrivit något avtal med Nödinge-företaget. Däremot ska Power Circle bygga 50 demonstrationsplatser för laddning av elbilar och har i det sammanhanghet förklarat för detta projekt behövs 400 el-bilar. Alltså inte rikigt samma sak som att man köpt dessa bilar. Deta är tråkigt att sådant här ska behöva hända. Det finns idag ett kraftigt fokus på el-drivna fordon, både från stat, myndigheter och organisationer. De flesta biltillverkare runt om i världen satsar på el-bilar som komplement till konventionellt drivna fordon. Intresset är stort och de flesta är överens om att el-bilen har en stark framtid. Men om inte förtroendet för dessa framtida fordon ska förstöras redan innan det kommit igång, krävs seriösa satsningar och ingenting annat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063