Motorsport föregångare på miljöområdet
Det sade Alexander Murdzevski Schedvin, kommersiell chef för motorsport vid Volvo Personvagnar, när han deltog i en paneldebatt vid Miljö- och motorsportdagen i Stockholm i slutet av april. Det var först gången en konferens om motorsporten med koppling till miljön arrangerades. Bakom detta stod Swedish Motorsport Industry (SMI), en intresseorganisation som stöder företag som verkar inom motorsportrelaterade affärsverksamhet. -Vi anser att motorsporten är en outnyttjad resurs för miljöarbetet. Motorsporten utvecklar förnyelsebara energikällor, nya material och kan skapa opinion när det gäller att föra miljöfrågan framåt i samhället, sade Tony Ring, vd för SMI och också den somMånga uppfattar felaktigt motorsporten som "miljöbov" med buller och bränsleslukande. Inget kan vara mer fel. Bilsportförbundet (SBF) var det första förbund inom Riksidrottsförbundet som införde en miljöpolicy. Detta skedde redan 1990, långt före andra verksamhetsgrenar. I princip alla tävlingar som arrangeras i Sverige gör det också enligt strikta miljöregler med certifiering. Motorsporten har på senare år också anammat anvädningen av alternativa drivmedel. Anvädning av etanol inom racing är idag en självklarhet, dieseldrivna bilar används med framgång i internationell racing, biogas används nu för första gången i STCC och nästa steg kan vara racingklasser med eldrivna tävlingsfordon. Alexander Murdzevski Schedvin var inte den ende som pekade på det kunnande som finns i Sverige inom motorsporten. Inom parentes sagt så berättade Murdzevski Schedvin att Volvo PV nu för första gången byggt sin STCC-bil på plats i Sverige. Tidigare har man gått utomlands vid byggandet av tävlingsbilarna. -Idag har vi både kunnande, kompetens och tillgång till många materialleverantörer på hemmaplan, sade han. Teknisk utveckling inom motorsport har ofta resulterat i ny teknik även för "vanliga" bilar. -Nästan alla tekniska lösningar i bilen kommer från motorsporten, utom möjligen låsningsfria bromsar som kommer från flyget. Men idag är det mer marknaden som styr de tekniska förändringarna, sade Tony Ring. I jakten på att minska bränsleförbrukningen på fordon spelar bland annat aerodynamiken en viktig roll. Det gäller att minska luftmotståndet så mycket som möjligt. Detta gäller inom såväl motorsport som för vanliga fordon. Intressant kan vara att notera att de kanske mest extrema tävlingsbilarna när det gäller aerodynamik, Formel 1-bilarna, har en sådan kraftig downforce, det vill säga de sugs mot underlaget, att en Formel 1-racer i princip skulle kunna köras upp och ned på ett innertak utan att ramla ned. Verklighet är dock att många vanliga bilar utrustas med mycket stora luftintag i fronten. Detta görs för att riktig kylning skall uppnås. Men Håkan Danielsson på Saab Aerodynamics pekade på att de stora luftintagen, som skapar storet luftmotstånd, egentligen bara behövs när bilen körs i maxmimal fart på Autobahn eller vid alpkörning med husvagn. Vid vanlig körning i normal fart utnyttjas bara en bråkdel av bilens effekt och då behövs också bara lite kylning. Danielsson berättade att man nu tittar på olika lösningar för att kunna förändra storleken på luftintagen efter kylningsbehov. . Vid vanlig körning räcker det kanske med en liten slits för kylning, något som minskar luftmotståndet och därmed sänker bränsleförbrukningen, medan större öppning behövs vid hög fart eller alpkörning. I en diskussion om vilka bränslen vi ska använda i framtiden, både inom motorsport och för vanliga fordon, förklarade statssekreterare Jöran Hägglund från Näringsdepartementet att det bör vara forskning och utveckling som ska leda fram till vad som ska hända när det gäller bränslena. Det ska man inte bestämma med lagstiftning. Den omstridda pumplagen kom också upp till diskussion. Pumplagen innebär att alla bensinstationer ska ha en extra pump för alternativt bränsle. Jöran Hägglund fick frågan om varför det inte finns pumpar med vätgas ( i Sverige är det idag förbjudet att köra vätgasbilar). Hägglund förklarade dock att i pumplagen sägs inte att det måste vara etanol i pumpen för alternativbränsle. I Sverige har det blivit etanol eftersom det idag är vedertaget, men det skulle mycket väl kunna finnas andra bränslen i de stipulerade pumparna för alternativa bränslen. Men motorsport är ju inte bara teknik utan också underhållning som drar mycket stor publik. Motorsporten har också mycket stor betydelse för biltillverkarna som satsar på att visa upp sig. Till exempel Volvo PV:s satsning på STCC handlar inte bara om att tävla mot konkurrenter, utan också om att kunna bjuda in 10 000-tals kunder till STCC-event. Det är också ett sätt att marknadsföra bilmodeller.