Nya bud i turerna kring Saab Automobile
Det rör sig alltså om två av storspelarna på den europeiska bilmarknaden. Nu konkretiseras planer på att skapa en ny biljätte i Europa och det är Fiat som tagit initiativet. Fiats koncernchef Sergio Marchionne är på offensiven. Nyligen sydde han ihop ett ingående samarbete med Chrysler och nu är han ute efter General Motors Europe med bilmärken som Opel/Vauxhall och Saab. Många professionella bedömare anser att Marchionnes idéer skulle vara bra för alla de inblandade företagen. Facken är dock inte lika optimistiska. Det finns naturligtvis flera skäl till att många är emot skapandet av en ny och stor europeisk biltillverkare. Vid sammanslagningar blir resultatet oftast minskning av personalen. Bilindustrin har ju oerhört stora problem och det finns en stor överkapacitet i bilindustrin. Enligt en beräkning av Financial Times skulle en sammanslagning av Fiat och GM Europe innebär att minst 9 000 jobb kommer att försvinna. Marchionne räknar med en årlig försäljning av upp till sju miljoner bilar och att den nya koncernen kommer att omsätta 80 miljarder euro, cirka 850 miljarder kronor. De flesta bedömare anser att det främst är Opel som Fiat-koncernen är ute efter. Men tar man över GM Europe så skulle ju kanske Saab Automobile också kunna följa med. Det finns naturligtvis pengar i bakgrunden, skulle Fiat ta över GM Europe så kan man få tillgång till de statliga stödpengar som utlovats till både Opel och Saab. Enligt uppgift har svenska regeringen också haft kontakt med Fiat men några kommentarer i övrigt lämnas inte av det svenska näringsdepartementet. På Saab Automobile är man inte precis överförtjust i det nya scenariot. Facket är minst sagt tveksamt och Saab Automobile har som utgångspunkt i sina försäljningssamta med ett tiotal intressenter att bolaget får fortsätta med egen bilproduktion med bas i Trollhättan även i framtiden. Ett samgående med Fiat skulle innebära helt om för den linje som gäller i Trollhättan just nu, den att skapa ett bolag som kan stå på egna ben utanför GM-koncernen, konstateras från fackligt håll. Sista ordet är säkert inte sagt i denna följetong. Det är bara att hoppas att det snart blir en lösning för Saab Automobile och då en lösning som innebär att vi får behålla Saab som "svenskt" bilmärke.