Stor förlust för Nissan Motors
• Nettoomsättning: 8.437 biljoner yen (83.78 miljarder USD, 58.55 miljarder euro) • Rörelseförlust: 137.9 miljarder yen (1.37 miljarder USD, 960 miljoner euro) • Ordinär rörelseförlust: 172.7 miljarder yen (1.71 miljarder USD, 1.2 miljarder euro), samt • Nettoförlust: 233.7 miljarder yen (2.32 miljarder USD, 1.62 miljoner euro) Helårsresultaten var bättre än den prognos* som presenterades när siffrorna för det 3:e kvartalet lämnades in den 9 februari 2009. -Den globala ekonomiska recessionen och finanskrisen fortsätter, men vi börjar se vissa tecken på förbättrad tillgång på krediter, effetkten av statliga stimuleringsåtgärder och att konsumenternas tillförsikt gradvis är på väg tillbak", säger Carlos Ghosn, President och CEO på Nissan. Vi är fortsatt försiktiga när det gäller den ekonomiska omvärlden och fokuserar helt på återhämtningsåtgärderna för företaget. Nissan sålde totalt 3.411.000 fordon globalt under verksamhetsåret 2008, en minskning med 9,5 %. I Nordamerika låg försäljningen på 1.133.000 enheter, ned 16,2 %; i USA låg den på 856.000 enheter, en minskning med 19,1 %. I Japan låg försäljningen på 612.000 enheter, en minskning med 15,1% I Europa uppgick försäljningen till 530.000 enheter, en minskning med 16,7 %. Försäljningen inom GOM-marknaderna (General Overseas Markets) steg med 7,1 % till 1.136.000 enheter, och Kina var där den enda marknad som visade tillväxt. Under verksamhetsåret 2008 lanserade Nissan 8 helt nya modeller globalt: Teana, Infiniti FX, Maxima, Qashqai+2, NP200, KIX mini SUV, Cube och Z. -Även 2009 kommer att bli ett utmanande år. Vi kommer att prioritera kapitaltillgången, en förbättring av lönsamheten och att söka uppnå djupare synergieffekter inom ramen för Renault-Nissan Alliance, fortsatte Ghosn. Vi balanserar kort- och långsiktiga mål för att klara oss igenom krisen och förbereda oss inför framtiden. Prognosen för den totala försäljningen globalt verksamhetsåret 2009 ligger på 3,08 miljoner enheter. Nissan kommer att lansera 8 helt nya produkter under verksamhetsåret 2009: Pixo i Europa; Patrol i Mellanöstern; NV200, Fuga samt en ny mini i Japan; en ny global instegsbil i Asien; och G37 cabriolet och 370Z cabriolet i USA. Företaget siktar på att återfå ett positivt fritt kassaflöde under det kommande året. Med utgångspunkt från företagets prognos och med en antagen valutakurs på 95 yen/dollar resp. 125 yen/euro. lämnade Nissan in följande prognos till Tokyo-börsen för det verksamhetsår som slutar den 31/3 2010: • Nettoomsättning: 6 biljoner 950 miljarder yen (73.16 miljarder USD, 55.6 miljarder euro) • Rörelseförlust: 100 miljarder yen (1.05 miljarder USD, 800 miljoner euro) • Nettoförlust: 170 miljarder yen (1.79 miljarder USD, 1.36 miljarder euro) • FoU-kostnader: 400 miljarder yen (4.21 miljarder USD, 3.2 miljarder euro), samt • Investeringskostnader: 350 miljarder yen (3.68 miljarder USD, 2.8 miljarder euro).