Norges kronprins Haakon tankade vätgas i Mazda RX-8 Hydrogen RE
Den första vänsterstyrda vätgasbilen från Mazda anlände till Oslo samtigt som HyNor-projektet invigde två nya med vätgasstationer utmed vägen mellan Oslo och Stavanger, dels i Oslo och dels i Drammen. Sedan tidigare finns vätgasstationer i bruk i Stavanger och Porsgrunn. Vätgasen utmed norska Hydrogen Highway utvinns på flera olika sätt. Oslo-stationen får vätgas från elektrolys av vatten. I Drammen produceras den av metangas som utvinns ur organiskt avfall. I Porsgrunn används överskottsvätgas från industriprocesser och i Stavanger utvinns vätgasen ur naturgas. Ytterligare två vätgasstationer planeras att invigas under året på sträckan mellan Oslo och Stavanger, nämligen i Kristiansand och Lyngdal. Men HyNor planerar även en fortsättning både i öster och i nordväst med vätgasstationer i Lilleström och Bergen. Den Mazda RX-8 Hydrogen RE, som nu levererats till HyNor, och de ytterligare bilar som kommer i början av sommaren, skall leasas ut till miljömedvetna företag och myndigheter. Dessa Mazda RX-8 Hydrogen RE har utvecklats för att möta norska och europeiska krav och specifikationer, bl.a. är de vänsterstyrda och har manuell växellåda. Redan 1991 byggde Mazda sin allra första vätgasdrivna rotationsmotor med nollutsläpp av CO2. Dagens Mazda RX-8 Hydrogen RE har en rotationsmotor med dubbla kamrar, som tillåter föraren att med en enkel knapptryckning välja om han vill köra på bensin eller vätgas. Mazda arbetar på bred front med olika miljövänliga teknologier, som t.ex. nästa generations rena dieselmotorer och ett eget unikt bränslebesparande tomgångsavstängningssystem, som Mazda kallar i-stop.